donderdag 4 april 2024

Spontane planner

 "Je moet licht en donker hebben tijdens het schilderen.

Net als in het leven.

Af en toe heb je wat verdriet nodig, zodat je weet wanneer de goede tijden weer komen."


Vandaag was ik in het ROM en zowel de tijdelijke expositie ("Death, life's greatest mystery") als de reguliere kon me erg bekoren. Van de reguliere heb ik eigenlijk alleen die van de prehistorie nauwkeurig bekeken. Na ca. 2,5 uur museum vond ik het ook wel weer genoeg.


Spontaan en plannen

Dat spontaniteit en planmatigheid goed samen kunnen gaan, daarvan ben ik het levende bewijs. Deze trip naar Canada is immers spontaan tot stand gekomen en gecombineerd met een goede planning is de kans dat je bereikt wat je wilt bereiken ook een stuk groter.

Vanwaar dit inzicht? Nou, gisteren kwam ik aan de praat met de eerder genoemde dame uit de U.S. die ook naar de eclips wil. We hebben gisteren het e.e.a. samen bekeken en we wisselde wat ideeën uit. Ook kreeg ik van haar alvast een eclips brilletje (ze had er 4), helemaal top!

Het leek haar slim om niet te vertrouwen op reizen via asfalt maar te kiezen voor rails. Het kon nog wel eens druk worden. Evenzo leek het mij niet verstandig naar Niagara Falls te gaan want dat is sowieso al mega toeristisch, laat staan op zo'n unieke dag.

Afijn, toen kwam ik erachter dat ze e.e.a. niet helemaal lekker gepland heeft:

  • Haar vliegtuig vertrekt dezelfde dag.
  • Om 18:00 uur, terwijl de eclips zijn maximum beleeft rond 15:15 uur.
  • Haar vlucht niet om te boeken is (want goedkoopste keuze)
Ook schoot haar ineens te binnen dat ze de dag ervoor op een locatie dichtbij het vliegveld overnacht. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze er heel weinig van gaat meekrijgen, tenzij ze toch haar vlucht omboekt.

Mijn plannen

Doordat ik een week van tevoren al hier was geeft dat ruimte. Ruimte om je jetlag te verwerken, nieuwe en actuele informatie tot je te nemen en plannen te maken. Ook mijn terugreis is pas een aantal dagen NA de eclips. Nou, even praktisch: ik ga voor de trein en als locatie voor de eclips kies ik voor St. Catharines. Vanaf daar zou ik nog kunnen proberen met bus of liftend naar Port Colborne te komen maar dat vind ik geen must. Redenen daarvoor zou zijn dat
  1. de eclips iets langer duurt (3:40 vs. 3:13) en
  2. de schaduw over water aankomt
Een leuke bonus van St. Catharines is dan weer dat er op de universiteitscampus van alles te doen is. Vanaf 12:00 uur is iedereen daar welkom. Qua vervoer terug naar Toronto wel een stuk makkelijker dan vanaf Port Colborne. De oorspronkelijke locatie (Crystal Beach) is niet met het O.V. ter bereiken en heeft geen werkelijke meerwaarde t.o.v. Port Colborne.

Nog even uitvogelen hoe dat met treinkaartjes werkt hier maar dan zorg ik er in elk geval voor dat ik al 's morgens in St. Catherines kom, met de nodige proviand en mijn eclips brilletje.

Reisblog

Best leuk dat dit tijdelijk is verworden tot een reisblog maar om via niet-anonieme sociale media kanalen live vakantiefoto's te delen is een regelrechte uitnodiging voor inbrekers. En die heb ik liever niet.

Fijne dag en morgen meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten