maandag 9 september 2024

De kop is eraf

De eerste lessen gingen prima en de motivatie van de leerlingen lijkt prima te zijn. Dat zou ik ook verwachten met een 4-VWO en een 5-VWO klas en een 5-HAVO (dus eindexamen) klas, maar je weet het natuurlijk nooit haha.

Deze week maar eens wat inlezen in het een en ander en wat ik nog niet op mijn radar heb staan is het PTA/de jaarplanning voor scheikunde. Daarbinnen ben ik heel erg benieuwd naar hoeveel vrijheid de individuele docent heeft voor de invulling van

  • De inhoud van de grote toetsen (het aantal staat vast)
  • De inhoud en frequentie van kleinere toetsen (als die er zijn, vermoedelijk niet)
  • De inhoud van de praktische opdrachten / praktica
  • demonstratie practica (hier verwacht ik 100% vrijheid waar dit wel afhangt van de scheikunde TOA)
Des te meer vrijheid des te beter ik functioneer en het is zaak om snel uit te vogelen waar grenzen liggen en in hoeverre die rekbaar zijn / in hoeverre anderen daarmee in moeten stemmen.

Ik ben zeker niet op zoek naar conflicten etc. maar als de kwaliteit van bijvoorbeeld toetsing niet oké is dan ga ik wel ingrijpen. Ik ben de situatie van 2 jaar geleden nog niet vergeten en zal het e.e.a. tactischer aanpakken dan toen. De sfeer op deze school lijkt wel een stuk beter te zijn en de collega's menselijker alhoewel dus organisatorisch wat chaotischer. Nou, we gaan het allemaal wel zien.

De quote van vandaag waarmee ik ook de verwondering uitspreek dat dit blog al bijna 9 jaar in de lucht is met meer (trouwe) lezers dan ik toen voor mogelijk hield.


"Lezen is als reizen zonder op te staan.

Schrijven is je lezers meenemen op een reis."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten