woensdag 18 september 2024

HB- Zinloze discussies voorkomen

Eerder schreef ik al eens iets over het hoogbegaafd zijn en het Insight programma. De eerste post daarover vond ik hier. Afgelopen zaterdag was er weer een gezellige meet-up met gelijkgestemden/lotgenoten (haha) oftewel mensen die ongeveer net zo bedraad zijn als ikzelf. Na de tijd nog een serieus lekkere hamburger gegeten en het zonnetje scheen: topdagje!

Via het forum hebben we ook online contact en ook dat zorgt soms voor nieuwe inzichten. Onderstaand inzicht dat ik vrij vlot neertypte heeft niet perse iets met hoogbegaafdheid te maken maar is potentieel toepasbaar voor iedereen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Het gaat over (zinloze) discussies voorkomen met mensen die vooral willen zenden en niet of nauwelijks openstaan voor nieuwe input. 

(Discussiëren als alle partijen ook luisteren naar elkaar kan uiteraard wel heel zinvol zijn.)


Zinloze discussies voorkomen

1) Blijf kalm

in het algemeen en heel breed: waarom zou een mening van een ander bij jou een emotie triggeren? Je geeft een ander dan wel erg veel macht.

2) De bewijslast ligt bij degene die iets beweert. Als hij/zij iets zegt waarvan je niet overtuigt bent: laat het ze maar bewijzen of in elk geval aannemelijk maken. 

(Trap niet in opmerkingen zoals: „Je denkt toch niet dat...etc.?“)

Vraag: „Waarom denk je dat?

3) Feiten en meningen zijn niet hetzelfde. Dit even aanstippen kan helpen, subtiel of niet.

Vraag: „Is dat een mening of een feit?“ of: „Hoe ben je tot die mening gekomen?

4) Kies je slagvelden,

Soms (of vaak!) is het niet interessant genoeg om je druk over te maken.

Zeg: „Oh, wat bijzonder/apart dat je dat denkt.“ of simpelweg: „Oh.


1 opmerking:

  1. Bedankt voor de blog! Ik lees dat iemand die informatie deelt dat ook bewijzen. Dat lijkt mij heel lastig. Wat voor soorten bewijs denk jij aan?

    BeantwoordenVerwijderen