donderdag 16 mei 2019

Even een stapje naar achteren...

...want dan krijg je overzicht!

Hieronder een totaaloverzicht van hoeveel ik jaarlijks heb betaald aan reguliere en extra aflossing en aan rente. Qua rente heb ik alleen het bruto bedrag vermeld, netto is het uiteraard nog wat minder.




In de laatste 2,5 maand van 2014 werd er overwegend veel rente betaald maar ook in het jaar 2016. Toen waren we (ja, het was toen nog "we") druk met het aflossen van een restschuld waardoor de hypotheek op de tweede plaats kwam.

Het (bruto) rentebedrag afgezet als percentage van alle betalingen begon op 30% en is inmiddels gedaald tot de helft! Dat is het sneeuwbaleffect = de euro's die je minder hoeft te betalen (aan rente en reguliere aflossing) wel over te maken als extra aflossing.

Eindconclusie: toch al best een lekker bedrag afgelost! In 2018 ruim €14.000 en dit jaar lig ik op koers voor een bedrag van.... €18.000 ?


Rentedaling tot absoluut dieptepunt


De tienjaarsrente (NHG) van de A.S.R. is vorige week gezakt tot een absoluut dieptepunt: 1,65%.
Zou ik nu gaan middelen (met huidige rente = 2,25% en resterende looptijd 6 jr.) dan zou mijn rente dalen tot 2,21%. Dit geeft, volgens mijn eigen berekeningen, nauwelijks voordeel om de kosten (€100) terug te verdienen, dus ik wacht nog even.


Bloggen


De frequentie van mijn blogs is wat afgenomen. Ik kom aan een aantal zaken niet toe en dit is er één van. Het is zoals het is maar ik denk nog niet aan stoppen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten