maandag 16 september 2024

hypo maandlasten

De hypotheekmaandlasten liggen nog net iets boven de €300. Ook zonder extra aflossingen duik ik daar al vlot onder (in januari 2025). De laatste tijd heb ik niet extra afgelost en ik moet me toch een beetje bedwingen om dat niet alsnog te gaan doen want

A) het is verslavend en

B) per oktober 2024 heb ik er 10 jaar hypotheek opzitten en had gehoopt dan klaar te zijn.

Echter, zolang mijn inkomsten niet groeien en daarmee mijn spaarbuffer niet drastisch groeit is extra aflossen niet verstandig of nodig. De spaarbuffer van ca. 19k houd ik voor het financieren van een groter vervoersmiddel en/of het aankopen van grond (lange adem vereist...)

Een mooie, en wellicht bijpassende, quote voor vandaag:


Geluk komt van aandacht voor kleine dingen;
ongeluk van het verwaarlozen van kleine dingen.

- Xiang Xu

5 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de blog! Ik vraag me af hoe het zit met de aflossing. In de sidebar staat dat je nog 31.068,14 aan hypotheek hebt. Je betaalt 300 euro per maand oftewel 3600 per jaar. Dan betaal je meer dan 10% rente per jaar? Hoe kan dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even snel gerekend. 3,67% rente is ongeveer 95 euro en aan de bedrag aan de zijkant te zien ongeveer 207 aflossing. Samen dus iets meer dan 300 euro.

      Verwijderen
    2. Wow, ik was het aflossingsdeel vergeten O_O bedankt voor de uitleg.

      Verwijderen
    3. Haha, kijk! Ja, je antwoord klopt helemaal hoor: deze maand €207,12 aflossing en €95,02 rente, totaal €302,14. :-)

      Verwijderen
    4. Da's voor september, ik zal de sidebar es bijwerken verdikkie.

      Verwijderen