woensdag 8 juli 2020

Bijna vakantie!

Gisteren hebben we de leerlingen van havo en vwo met een diploma uitreiking uitgezwaaid. Voor zover we er vanwege de maatregelen iets van konden maken is dat gelukt.
De parkeerplaats en buitenruimte was het toneel en elke leerling was met de auto gekomen met hoeveel mensen daar maar in pasten. Door de mentor toegesproken, het diploma ondertekend en op de foto. Onderbrekingen met live muziek van docenten/leerlingen en een fantastisch grappig filmpje waarin al hun docenten een kleine of grote rol hadden. Ten slotte een lied van de docenten waarna de leerlingen middels een polonaise naar de uitgang werden begeleid.

Dit alles steeds per klas om de groepsgrootte klein te houden. Zo goed als het kon deden we het.

Naar een leerling toelopen en de hand schudden, dat kon dus niet... Nog steeds blijft het een bizarre situatie maar zover als we in West-Europa zijn is het veel beter dan op de meeste plekken ter wereld, uitgezonderd delen van Oceanië en Zuid-oost Azië waar in sommige landen geen slachtoffers of zelfs geen besmettingen zijn gemeld.


Brazilië en Servië


Onder de 1.674.655 besmettingen in Brazilië is nu ook Jair Bolsonaro, de rechts-extremistische president van dit Zuid-Amerikaanse land. Mogelijk dat ook de evenzo extremistische leider van een door Corona geteisterd land positief zal testen. Ik doel dan op Trump. Niet dat ik verwacht dat, mocht hij de ziekte overleven, er iets zal veranderen.

Wat dichterbij huis gaat het ook niet goed, o.a. in Servië. Het heeft er alle schijn van dat het Exit festival precies dat zal zijn: exit. Het is zoals het is. Ik blijf hoe dan ook van plan om in augustus er met de auto op uit te trekken. In principe oostwaarts.


Duitsland/Polen


Gegarandeerd kom ik dus door Duitsland en ik had begrepen dat kleine festivals en concerten (tot 1000 bezoekers) weer doorgang konden vinden. Als ik op internet zoek is het lastig hier informatie over te vinden. Als iemand iets meer weet over festivals in Duitsland die in augustus 2020 wel doorgaan: laat het alsjeblieft weten.

Alhoewel ik diverse malen Pools grondgebied heb doorkruist heb ik er nooit lang vertoefd of een nacht doorgebracht. Best mogelijk dat dit deze keer anders zal worden en ik het zuiden van dit land zal bezoeken. Ik had me voorgenomen ooit nog eens naar Auschwitz te gaan, dat zou dan kunnen.

Ik ga zo weer verder met opruimen, fijne dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten