woensdag 31 maart 2021

Blij, blij, blij

Terwijl ik buiten op mijn terras de laptop ter hand neem, kijkend naar de gewonnen bundel tulpen (eerste prijs van de pubquiz van het werk) besef ik dat er best veel positiefs te melden valt:

  • Mijn vader krijgt vandaag zijn eerste Pfizer vaccinatie.
  • Over een dikke week is mijn moeder ook aan de beurt.
  • Iedereen in mijn familie en uit mijn vriendenkring is gezond.
  • Het zonnetje schijnt en het is een graad of 21!
  • De fruitbomen en planten beginnen uit te komen. 
  • De vogeltjes fluiten naar hartenlust!
  • Het paasweekend is aanstaande.
  • De toetsweek is vele malen soepeler verlopen dan eerder.
  • Ik heb alle gemaakte toetsen ook al nagekeken.
  • Het openluchtzwembad is sinds afgelopen zondag al open.
  • Op zondag 18 baantjes en vanmorgen had ik voor 9:00 uur er al 24 op zitten.
  • Gelijk een abonnement gehaald en het streven is een kilometer per keer te zwemmen (34 baantjes).
  • Vanavond met de badmintonclub een stukje wandelen, net als vorige week.
  • Ik ga er op de fiets naartoe (ca. 4,5 km) dus vandaag voltooi ik een heuse triatlon! (Oké, soort van haha.)

Coronaregels


Sinds het begin van de pandemie houd ik me goed aan de regels. Ik houd 1,5 m afstand, draag mijn mondkapje en houd me aan de avondklok. Het handen wassen doe ik de laatste tijd wat minder en voor wat betreft het ontvangen van maximaal 1 gast per dag (is dat nog de regel, ja toch?) ga ik me daar binnenkort even NIET aan houden.
Op mijn verjaardag (op een vrije woensdag) komen door de dag heen een boel gezellige mensen op bezoek. Wel steeds maximaal 2 volwassenen tegelijk en we vieren het buiten. Ook al zou het wat killer zijn want overkapping en houtkachel.

Na een bij tijd en wijlen eenzaam jaar denk ik dat dit zo kan en dat ik niks extreems doe. Mensen die het onder deze omstandigheden nog steeds niet aandurven om op visite te komen: even goede vrienden hoor. Sowieso kan het lastig zijn je in een ander te verplaatsen. Iemand die alleen woont kan misschien niet bevatten wat het is om in een gezin met meerdere schoolgaande kinderen en tweeverdienders het jaar door te komen. Omgekeerd weet een stelletje niet hoe het is om een jaar niet aangeraakt te worden.

Voor degene aan de andere en extremistische kant: daarvoor heb ik geen geduld meer. Het heeft er alle schijn van dat me dat een vriendschap van 25 jaar gaat kosten. Mogelijk nog een tweede (15 jaar). Voor mijn mentale en wellicht ook fysieke gezondheid lijkt het beter zo. Mogelijk dat we na de pandemie de banden weer aanhalen, we zullen het zien.

Verdikkie, het ging om positiviteit vandaag haha. Komt goed.

Festivals, terrassen etc.

Van de vier bekende coronacijfers van Nederland zijn er drie aan het stijgen:
  1. Besmettingen/positieve testen
  2. Ziekenhuisopnames
  3. IC-opnames
  4. Sterfgevallen (dalend)
Het 1e getal is onderhevig aan fluctuaties vanwege veel of juist weinig mensen die zich lieten testen etc. Deze is het minst belangrijke van de vier.
Zouden cijfer 2 en 3 de komende weken stoppen met stijgen en licht gaan dalen verwacht ik dat met het warmere weer het dichthouden van de terrassen onhoudbaar blijkt.

De gewenste daling zal pas intreden als de leeftijdsgroepen die ziekenhuisbedden vullen gevaccineerd zijn. Hopelijk gaat het vaccinatie tempo nog verder omhoog want...tjonge Jonge, daar zijn toch wel wat steken laten vallen denk ik.

En de zomer? Ik ben voorzichtig positief gestemd. Volgende keer meer.

Fijne zonnige dag!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten