zaterdag 10 april 2021

Het goede nieuws van afgelopen week

Tijd voor een nieuwe blogpost met veel goed nieuws. Omdat ik niet egocentrisch ben begin ik op globaal niveau en zoom stap voor stap in, daar gaat ie:

Wereld 

In onderstaande tabellen is te zien bij welke 30 landen/gebieden het vaccineren het snelste gaat. In de linker tabel zijn het aantal prikken per 100 personen weergegeven. Zou er louter gewerkt worden met vaccins die 2x geïnjecteerd moeten worden dan is het maximaal te behalen aantal dus 200. Zou er ook met vaccins zoals dat van Jansen geprikt gaan worden (1 injectie) dan zijn deze getallen minder goed vergelijkbaar. Gelukkig hebben we ook nog de rechter tabel waar je het percentage personen vind dat 1 of 2 injecties gehad heeft.
Het alom geroemde Israël is hier al voorbijgestreefd door 4 andere landjes.

Europa

In west-Europa gaat het qua Corona in het Verenigd Koninkrijk het beste, als ik kleine (ei-)landjes zoals Gibraltar even niet meereken. Als de trends zich doorzetten worden per 17 mei de meeste en per 21 juni ALLE beperkende maatregelen opgeheven. Ook grote evenementen zoals festivals zouden dan weer mogelijk zijn. Welke festivals er zoal zijn vindt je hier: https://guides.ticketmaster.co.uk/festival-finder/

Nederland


Het gemiddeld aantal besmetting begint iets te dalen. De ziekenhuiscijfers volgen meestal 2 weken later. In bovenstaande grafiek zie je in het paars de IC-bezetting door Corona patiënten. De grijze lijn is het aantal sterfgevallen wat daalt sinds de jaarwisseling, van gemiddeld 100 naar 20 overlijdens per dag. 

De lekmachine doet zijn werk weer volop en iedereen zal gehoord hebben van op hande zijnde versoepelingen. Ik wacht nog even met juichen maar dát er iets versoepeld gaat worden vanaf 21 april lijkt zeker. Persoonlijk hoop ik op openingen van het hoger onderwijs, de terrassen en ander vermaak dat zich buiten afspeelt zoals dierentuinen en pretparken.

Vanaf 1 april is de droogtemonitor weer in de lucht en het actuele neerslagtekort is slechts een paar millimeter. :-)

Gelderland

Onze provincie lijkt niet harder getroffen te zijn  en sowieso hebben we nog steeds minder files dan in sommige delen van het land ;-) 

Dorp

Het openluchtzwembad is dus al open sinds eind maart. Ik probeer 2x per week 1 km te zwemmen wat bijvoorbeeld vandaag al lukte. Verder vind ik het leuk dat er in het dorp bouwwerkzaamheden zijn met name die van het centrum dat qua indeling behoorlijk aangepast en verbeterd wordt. Door 2x per week er even langs te gaan zie je de voortgang en dat stemt me vrolijk, ook omdat de stratenmakers vaak een lekker muziekje op hebben staan. Meer mensen die staan te kijken waarmee gezellige praatjes ontstaan, zonnetje erbij: het voelt bijna als een festival! 

Werk en privé

Op het werk spelen diverse dingen (onderwijs: elke dag anders) en ondanks dat het best pittig is om af te wisselen tussen online, hybride en fysieke lessen lukte het me deze week om energie over te houden voor een aantal belangrijke zaken. De nieuwbouw van onze vleugel verloopt op een dusdanig chaotische en onduidelijk manier dat collega's en ik er stapelgek van werden. Gelukkig ging dat enigszins per toerbeurt en binnen 48 uur heb ik het volgende voor elkaar gekregen:
  • een brandbrief naar de rector opgesteld, positief en constructief maar wel een duidelijk signaal. Via de sectie en sectievoorzitter gaat deze uiterlijk maandag naar het managementteam,
  • met een vertegenwoordiger van schoolinrichters (ik weet echt niet hoe ik dit anders moet betitelen) de bouwtekening naar onze wensen aangepast en gaandeweg nog een paar nieuwe ideeën verwerkt,
  • een scholenbezoek ter elfder ure geregeld bij mijn vorige werkgever,
  • nog wat andere mails gestuurd met opbeurende woorden voor collega's die naast corona-moe ook nieuwbouw-beu dreigden te worden en
  • tenslotte met een collega nog wat spullen/troep opgeruimd omdat een deel van de ruimtes binnenkort (wanneer?) al leeg dienen te zijn.
Het meeste speelde zich af op donderdag, naast de gewone werkzaamheden, en ik was gisteren echt uitgeput. Slecht kunnen slapen wat dus ook best kan optreden als er goede dingen gebeuren alleen, veel tegelijk en intensief. De positieve reacties op mijn acties gaven wel een ontzettende boost!

Dusdanig dat de gedachten om toch die kant op te verhuizen weer wat zijn aangewakkerd. Het vuurtje werd nog wat heter door dit artikel. Veel leesplezier en een fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten