zondag 10 april 2022

Stijgende hypotheekrente (!)

Van mijn eigen verstrekker houd ik de rente bij, van de korte looptijden althans.

In heel 2021 was er niet één aanpassing en stond de rente, zo het er nu naar uitziet, op het laagste punt. Zie onderstaande grafiek van 20-04-2105 tot heden. De startdatum valt samen met het moment dat ik de rente vast liet zetten (10 jaar, voor 2,25%). 


Sinds de eerste aanpassing op 7 januari jl. is de rente diverse malen naar boven aangepast. De 10-jaars rente stond vanaf 23 december 2020 op 1,01% en sinds gisteren staat deze op 2,43%. Nog heel even en we krijgen weer rente op onze spaarrekeningen, het moet niet gekker worden! (Ja ik weet dat dit afhankelijk is van meerdere factoren en even kan duren.)

De 10-jaarsrente is terug op het niveau van 2015. Op 1 april van dat jaar was de rente voor het laatst hoger dan de 2,43% van nu.

De variabele rente is het meest stabiel (blijft grappig!) van allemaal en staat al 2 jaar en 1 maand op 1,40%. Mijn rentevast periode loopt af op 1 juli 2025 en ik was van plan de hypotheek tegen die tijd helemaal afgelost te hebben. Mocht dit (net) niet lukken dan laat ik de rente dat laatste stukje lekker op variabel staan.

Zo, ik ga ff wat doen. En eh...de lente lijkt er nu echt aan te komen! Fijne zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten