woensdag 31 augustus 2022

Opgelicht - update 31-08

De conceptbrief versie 2 heb ik akkoord bevonden en zal vandaag of morgen aangetekend naar verkopers verstuurd worden. Of er vervolgens nog iets van resultaat uit zal komen, geen idee. Ik reken nergens op dus kan het alleen maar meevallen. Hopelijk lukt het om voor 1 oktober van de auto af te komen, wellicht bij aankoop van een betere. Mocht die voor de winter enigszins bewoonbaar zijn dan zou ik daarin kunnen gaan wonen zodat de c.v. niet aan hoeft te slaan (!)


Energiekosten

Een mooi bruggetje naar de energiekosten... De afgelopen jaren ben ik steeds iets zuiniger geworden, met als doel een termijnbedrag te halen onder de €100. Dat lukte bijna en tot afgelopen oktober was mijn termijnbedrag €110,-, best netjes toch?

Toen ging de wereld op zijn kop staan en vanaf oktober moest in €193,- neertellen. Dat die verhoging de werkelijke kosten niet dekten merkte ik in juni toen ik nog even €502,81 mocht bijbetalen. Iets meer dan een verdubbeling en dat kan mijn hoofd nog aan zeg maar...afijn...vanaf komende maand wordt het termijnbedrag €479 !
Holy.
Crap.

In één klap dus ook een stuk meer dan mijn hypotheeklasten (ca. €300 per maand) en als klap op de vuurpijl mag de energieboer niet per kwartaal maar maandelijks de tarieven aanpassen.


Maatregelen

Omdat ik de meeste isolatiemaatregelen al heb getroffen en potentieel alleen vloerisolatie nog zou kunnen zoek ik het in de zeer goedkope en gratis maatregelen:

  1. Thermostaat laag, ik overweeg om die permanent op 15°C te laten staan. Een interessant experiment voor de katten en mij.
  2. Niet meer dagelijks douchen, en uiteraard kort. Dat laatste gaat als vanzelf als je 's morgens doucht. Ik douche 1 a 2x per week in de sporthal, dus nog 2 a 3x thuis.
  3. Alleen de ruimtes verwarmen waar je bent (behalve bij vrieskou).
  4. Binnendeuren sluiten. Dat is even een dingetje omdat ik de leefruimte van de katten niet teveel wil beknotten.
  5. Weinig verlichting aan en uiteraard LED (dat doe ik al).
  6. Geen apparaten op standby.
  7. Maximaal gebruik van zonnewarmte: gordijnen en zonnewering juist zoveel mogelijk open. In september en april, mits zonnig, kom je hier nog een heel eind mee. Nu alleen nog oktober t/m maart zien te overbruggen... 

Warmer aankleden is dus binnenkort het devies! En misschien ook wat werkzaamheden gaan doen op maandag en dinsdag, voor de inkomsten én de warmte.

Nou, succes allemaal want we zitten in hetzelfde schuitje wat dat betreft. Fijne dag!

3 opmerkingen:

  1. Onze energierekening was zo'n 250 per maand (hoekhuis uit 1932 , bijna geen muren binnen in het huis, dus slurpt energie). Contract liep af in november, nieuwe aanbieding leek erg duur dus niet gedaan. Stom stom stom! Maandbedrag ging naar 630 en dat duurde vijf maanden. Nu 450 maar houd mijn hart vast voor de komende periode . Even duimen voor goede afloop camperverhaal. Ik ben al weer twee weken op school en volgende week meteen weer een ontwikkelmiddag, onderwerp: oude wijn in nieuwe zakken!! Je kent het wel.... bla bla bla... Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh damn! Dat zijn ook wel bedragen ja!
      Tja, qua camper gaan we het zien. Een dure wijze les maar ik ga er niet failliet door zullen we maar zeggen. Hahaha, jazeker ken ik dat! De laatste keer dat ik zoiets meemaakte is alweer een tijdje geleden. Als je ontslag neemt vallen ze je het laatste jaar niet meer lastig en ook in coronatijd was het rustig op dat vlak haha.
      Bij mijn nieuwe werkgever werk ik 3dagen per week, en NIET op de vergaderdinsdag! Het ziet ernaar uit dat ik dus weinig vergaderingen zal bijwonen en dan wellicht nog op afstand. Ben benieuwd: a.s. woensdag even een kennismakingsgesprek met leiddinggevende.
      Kalm an en tot mails!

      Verwijderen
  2. Heel fijn dat je de vergaderdinsdag ontlopen kan! Ik moet maar weer eens in het smoezenboek gaan kijken of ik nog iets heb waarmee ik me kan verontschuldigen. "Echt heel jammer, leek me reuze interessant deze ontwikkelmiddag maar helaas .....". Ik verzin wel wat! Succes met de nieuwe job! Gr Niek

    BeantwoordenVerwijderen