zaterdag 11 februari 2023

Dry February

Deze Blog gaat over financiën en alles wat ik verder interessant of relevant vind. Gebeurtenissen in de wereld komen ook wel eens voorbij en zetten kleine persoonlijke hindernissen in perspectief.


Leed veraf

Het dodental in Syrië en Turkije als gevolg van de aardbeving op 6 februari jl. staat momenteel op ruim 25.000. Ik volg het wereldnieuws al tijden slechts mondjesmaat en dat is nu niet anders. Berichten van mensen die levend onder het puin gehaald worden zijn lichtpuntjes en een voorbeeld van hoe soms juist de positieve zaken benadrukt worden in het (radio-)nieuws. Meestal wordt (terecht?) gesteld dat juist de negatieve zaken de aandacht krijgen. Volgens mij zijn het de extremen die het nieuws halen, en in dit geval zijn het handjevol overlevende de uitzonderingen.
Verder wordt ingezoomd op BN-'ers van Turkse afkom die familieleden verloren, gaat dit nog politieke gevolgen hebben voor Erdogan, etc. etc.


Leed dichtbij

Leerlingen waarvan een ouder al jong overleden is en een leerling waarvan de vader op sterven ligt, al 4 jaar lang. Waarbij zoonlief als 12 jarige mantelzorgen werd en nu eindelijk een oudere zus is in komen wonen en een schoonmaker is aangenomen. Verderop in de straat een man van exact mijn leeftijd die binnenkort komt te overlijden aan darmkanker.


Carpe Diem

Van elke dag genieten blijft het devies en binnenkort ga ik eens wat concrete plannen maken. Zowel de zoektocht naar een leuke vrouw als het afwerken van een bucket-list wil ik concreter aanpakken.


Rente vastgezet

Ook nog even iets on-topic: de hypotheekrentes blijven maar stijgen en nu is de variabele rente hoger dan een aantal kortlopende. Ik heb de rente direct een jaartje vastgezet omdat de stijging waarschijnlijk nog wel even doorzet en ik verwacht nog wel een jaar of twee nodig te hebben voor het aflossen. Achteraf bezien had ik de boel natuurlijk gewoon moeten laten staan op de 2,25% maar achteraf is alles makkelijk. Is dat een bestaand spreekwoord? Zo niet: bij deze.

Ik zal zo het staatje rechts even aanpassen. De variabele rente was 3,45% en stijgt naar 3,95%. De 1-jaars rente is 3,79% en de komende 12 maanden weet ik wat ik aan rente kwijt ga zijn. Ik ben benieuwd of de rente over een jaar hoger of lager zal zijn. Of gelijk, dat kan natuurlijk ook. Ik zit nu ook weer aan mijn maximale aflossom van 15% vast maar dat lijkt me geen probleem.

Fijn weekend en geniet van elke dag.

Oh ja, en het niet drinken van alcohol bevalt goed (dry february) alhoewel ik uitkijk naar een gezellige borrel op de 28e :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten