donderdag 4 mei 2023

Belastingaanslag (au!)

Nooit heb ik beweerd een financieel expert te zijn en qua belastingen snap ik maar in grote lijnen hoe het zit. Waar ik tot 2021 altijd iets terug kreeg moest ik vorig jaar voor het eerst iets bijbetalen. Door de sterk gekrompen hypotheeksom betaal ik steeds minder rente en ook wordt de HRA afgebouwd. Dat ik dit jaar dus nog iets meer bij zou moeten betalen was helder.

(Waarom trouwens de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) sinds 2013 apart is van de inkomstenbelastingen is me een raadsel.)

Dat het werken bij meerdere werkgevers vanwege loonheffingskorting ook iets minder gunstig is is me ook bekend. Mede doordat een schooljaar loopt van 1 augustus t/m 31 juli werkte ik in belastingjaar 2022 voor drie werkgevers. Daarnaast nog een taak(je) bij een overheidsinstantie dat ik eerder via detachering deed (gunstig!) maar nu los waardoor het als "overige inkomsten" geboekt moet worden.

Nou, dit alles bij elkaar heeft erin geresulteerd dat ik €186 Zvw moet bijbetalen en €3589 inkomstenbelasting (!).

De hele boel nog eens nagelopen en na een kleine aanpassing is het laatste bedrag gedaald tot €3413. Totaal dus €3599, pfff, nogal een flink bedrag. Nog even afwachten of de definitieve aanslag gelijk blijft, tegenvalt of meevalt.


Sabbatical

Nog een extra reden om er een paar maanden tussenuit te gaan en mijn inkomen over 2023 niet te ver te laten stijgen!

2 opmerkingen: