maandag 27 november 2023

Nieuwe rentevast periode!

Zo, even back to core business! De rentevast periode loopt na precies 1 jaar af op 1 maart aanstaande, en ik kreeg een nieuw rente aanbod. Mijn huidige rente van 3,79% geldt dan dus niet meer. Wordt het hoger? Lager?

Stand van zaken - hypotheek


Zoals in het rechterstaatje immer zichtbaar: de hypotheeksom is geslonken tot zeer bescheiden formaat. Renteschommelingen hebben nog maar beperkt invloed op de hoogte van de maandlasten. Het net niet hebben van de allerlaagste rente is daarom geen topprioriteit.

Stand van zaken - rente

Het aanbod betrof de zelfde rentevast periode (1 jr) en het genereuze aanbod (haha) betreft 4,84%. De variabele rente is momenteel het hoogst: 5,00%. Zoals ik het begrijp zijn er 4 mogelijkheden:

  1. Niks doen en per 01-03-'24 krijg ik een jaar lang de rente van de peildatum, nu 4,84% maar dan wellicht hoger of lager
  2. Actief vastleggen van het aanbod. In dit geval krijg ik per 01-03-'24 MAXIMAAL de genoemde 4,84% maar mocht de rente op 01-03-'24 lager zijn dan krijg ik die.
  3. Wacht tot de deadline (20 februari) en dan de rentevast periode kiezen met de dan laagste rente.
  4. Nu de laagste rentevast periode kiezen.
Zou in het geval van mogelijkheid 4 ook de gekozen rente nog kunnen dalen (net zoals bij optie 2) dan is dit natuurlijk de beste optie.
Een telefoontje met ASR maakte duidelijk dat dit inderdaad zo is. Dus ik heb de rente 6 jaar vastgezet op (maximaal) 4,14%.


Conclusie


Zou de 6-jaars rente op 01-03-'24 niet lager zijn wordt het dus de 4,14% en stijgen mijn maandlasten tijdelijk een paar euro en een beetje extra aflossen dempt dit al snel dus: dikke prima.
Zou de rente wel iets dalen, wat gezien de trends best mogelijk is, is dat leuk meegenomen en blijven mijn maandlasten gelijk of dalen ze misschien wel een fractie.
Zou er op 01-03-'24 een andere rentevast periode onder de 4,14% gedoken zijn dan is dat maar zo. Als dat al zo zou zijn dan betreft het vast een klein verschil.

Tot zover mijn bespiegelingen. Verder lijk ik nu bijna door de Marokkaanse griep, verkoudheid, of wat het dan ook was, heen te zijn! Het schijnt nogal te heersen hoorde ik.
 
Oh, en het fomrule-1 seizoen zit erop! Later deze week volgt vast nog wel een statistieken bijdrage :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten