zaterdag 25 november 2023

On-topic: onder/naast de woning

Dit BLOG ben ik ooit begonnen om het aflossen van de hypotheek leven te houden en dat doel heeft het nog steeds. De hypotheek rust natuurlijk op de woning of eigenlijk het perceel dus alles wat daarmee te maken heeft lijkt me dan ook On-topic.

Onder

Qua isolatiemogelijkheden lag vloerisolatie nog het meest voor de hand. Twee jaar terug had ik al eens 2 partijen over de vloer en met de knakker van de partij waar ik wel in zee mee wilde gaan ging het (in het kort) zo:

  • Kwam langs, beoordeelde de kruipruimte en de toegang ertoe. Adviseerde PUR schuim als isolatiemiddel.
  • Mailde 2 dagen later dat hij een fout had gemaakt en het folie (PIF) moest worden i.p.v. PUR schuim.
  • Mailde een maand later dat de toegang tot de kruipruimte te krap is met de vraag:
    • A) of deze op een of andere wijze vergroot kan worden en
    • B) of er nog een andere toegang was
  • Na een verbijsterde reactie van mijn kant gaf hij aan dat ik zelf mocht beoordelen of een obstakel bij de toegang dragend zou zijn of niet en dat ik die dan moest laten verwijderen.
  • Daarna nog wat mails om een kleine aanbetaling (via VEH) terug te krijgen wat ik uiteindelijk wel voor elkaar kreeg.
Afijn, de situatie nu:
  • Ik belde en dezelfde middag kwam er al iemand langs: hoe fijn!
  • Knakker kwam langs, beoordeelde de kruipruimte en de toegang ertoe. Adviseerde PUR schuim als isolatiemiddel. Beoordeelde de toegang als voldoende en adviseerde tegen folie (met argumenten). Legde uit dat de huidige PUR water gedragen is dus geen giftige toevoegingen bevat i.t.t. de oorspronkelijke PUR.
    • Spotte onvoldoende isolatie aan de voorzijde van de woning. Iets dat veroorzaakt werd door degene die (in 2017?) de spouw geïsoleerd hebben.
    • Vertelde hoeveel subsidie ik kon krijgen en legde uit, met stappenplannetje, hoe ik die kon aanvragen.
  • Dankzij een tip (bedankt pa!) heb ik ook nog gemeentelijke subsidie aangevraagd,
De afspraak staat al voor 1 december dus als het goed is zit ik er vanaf dan comfortabeler bij. Ik ben van plan, uit nieuwsgierigheid, voor die tijd zelf even in de kruipruimte te gaan. Ik ben geen fan van krappe ruimtes maar een mens moet zo en dan (of misschien wel elke dag) een grens verleggen nietwaar?

De kosten: €1563,- hopelijk verminderd met €220,- landelijke en €500,- gemeentelijke subsidie. Hierdoor het netto zou uitkomen op slechts €843,-  Dat bedrag is, hoe grappig, bijna gelijk aan de energieteruggaaf van de afgelopen 12 maanden.


Naast


Ik heb in het verleden al eens geschreven over de brandgang naast het huis. Het voelt voorbarig om te spreken over "vorderingen" in de aankoop hiervan maar aangezien ik 3 personen gesproken heb die er direct of indirect mee te maken hebben en de lijntjes nu kort zijn ben ik gematigd positief over de toekomst.

Degene van de 3 waar het balletje nu ligt ken ik persoonlijk, dus dat helpt hopelijk ook. Later meer.
Fijn weekend. (Met daarin de laatste F-1 race van 2023!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten