woensdag 3 april 2024

Toevalligheden zijn vermakelijk


"Geld hebben dat je nodig hebt om te leven maakt je vrij.

Geld najagen dat je niet nodig hebt maakt je tot slaaf." 


Kleine toevalligheden maken het leven leuker vind ik. Misschien dat ze mij eerder opvallen, dat zou zeker kunnen.

In 1999 was ik met mijn broer en 3 vrienden op vakantie in Hongarije. In Europa was toen een volledige zonsverduistering en vanuit Nederland was Luxemburg de dichtstbijzijnde locatie om "totaliteit" te aanschouwen.
Wij bevonden ons die dag precies in het midden van de schaduw, in Siofok: het was erg indrukwekkend.

Op de terugweg in de trein kwam we terecht in een coupé met een paar Nederlanders uit dezelfde regio als waar ik woon en naar school ging. Toen die zich voorstelden ging er een zwak lampje branden bij het horen van hun achternaam. Bij navraag bleek ik 4 jaar bij hun neef in de klas gezeten te hebben. Er was maar één klasgenoot die alle 5 jaar bij mij in de klas zat, en dus ook 4 jaar bij genoemde neef. Dat was degene die me eergisteren van het vliegveld haalde. Ik heb hem genoemd voorval al verteld, ook hij vond het grappig.

Even terug naar Siofok waar we 's avonds, mogelijk precies de avond voor de eclips, in het hardrock café waren waar het bier rijkelijk vloeide. Het was een (half-)open café waar ik o.a. aan de praat raakte met twee Duitsers. Ik weet hun namen nog, Stein en Frank. Oftewel, Frank en Stein. Niet moeilijk te onthouden nietwaar?

Voor ik vertrok naar de huidige reis anno 2024 zocht ik een boek uit de boekenkast die Engelstalig was en waar ik afstand zou kunnen doen. Ik las gisteren de eerste bladzijden en toen ik hem weglegde schoot me hetgeen ik zojuist deelde me ineens door het hoofd.

Het boek is: Frankenstein, van Mary Shelly. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten