woensdag 8 mei 2024

Zonnepanelen?

"Het is beter een vergissing te maken die je nederig maakt dan een prestatie neer te zetten die je arrogant maakt."

 

Vanmiddag komt er iemand kijken voor het plaatsen van zonnepanelen. Ik ben snel nog even wat kennis aan het opfrissen en een paar belangrijke punten zijn:

  • niet meer opwekken dan je zelf verbruikt (ca. 1500 kWh per jaar)
    • Wp (Wattpiek) omrekenen naar kWh gaat (in Nederland) met een factor van ca. 0,85.
    • 1500 / 0,85 = 1765 Wp nodig, wat overeenkomt met 4 panelen met 440 Wp.
  • liefst panelen met lange levensduur (monokristallijn of glas op glas)
  • omvormer of micro-omvormer moet ik nog even uitzoeken
  • in de lengte plaatsen richting ZZW
Dan nog de bekende zaken/vragen:
  • nieuwe groep in meterkast nodig? (lijkt me wel)
  • is mijn meter geschikt? / aanmelden etc.
De prijs van panelen is de laatste tijd behoorlijk aan het kelderen en ik heb geen idee wat de overige kosten voor installatie gaan zijn. Gezien het kleine aantal panelen en de makkelijk toegankelijke locatie (schuurtje met plat dak) valt dat hopelijk mee.

Wordt vervolgd!

4 opmerkingen:

  1. Panelen bijplaatsen is wat onhandig, en duur, persoonlijk plaats ik juist wel meer panelen dan eigen verbruikt. Stel je gaat richting warmtepomp, of elektrische auto.
    Meer opwek dan verbruik is eigenlijk nooit problematisch, en heeft een _lagere_ TLV, maar het is niet alsof ze niet rendabel zijn.
    Dus vooral uitrekenen hoeveel je hier nu aan uit wil geven wat logisch is.

    Er zijn veel cowboys op de markt, en plat dak oplossingen zijn wat duurder dan 45 graden dak.

    Voordeel van micro-omvormer is eigenlijk alleen aanwezig bij schaduw op de panelen overdag (start / stop maakt weinig uit). En voordeel dat er bij fouten te zien is welk paneel / omvormer problematisch is.

    Zelf ben ik voor string-omvormer gegaan vanwege de prijs voordelen en het zeer geringe opbrengst verschil.

    Je meterkast moet enigszins up te date zijn, meestal word er een aardlek-automaat (alles in 1 ding) bijgeplaatst. Zorg ervoor dat die een beetje fatsoenlijk merk is, of hetzelfde merk als de rest van je kast. En geen cheap no-name merk uit China ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *ik bedoelde _langere_ TLV.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, bedankt voor de tips! Een gewone omvormer werkt niet bij 3 a 4 panelen las ik net ergens. Ik ga niet richting warmtepomp of elektrische auto en met TLV bedoel je terugverdientijd denk ik? Die heb ik het liefst zo kort mogelijk en de kosten nu zo laag mogelijk.
    String omvormer ga ik straks naar vragen, da's zeker een goede. Idem qua aardlek-automaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij een schuurtje is het lastige dat je een kabel moet graven ernaartoe. Kan het niet op je huis?

    https://www.solar-bouwmarkt.nl/installatie-mogelijkheden/installatiebemiddeling/

    Hier kan je een idee krijgen van de kosten. 1 t/m 8 panelen kost hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen