vrijdag 15 januari 2016

Crowdfunding nogmaals verdubbeld!

Zoals al eerder vermeld doe ik niet aan beleggen maar investeer ik liever in crowdfund projecten.
Het beloofde gemiddelde jaarlijkse rendement voor mijn 12 projecten is 7,73%.

Overweegt u ook op die manier uw geld in te zetten dan heeft u uitgebreide keuzemogelijkheden aan crowdfund platforms waarvan geldvoorelkaar.nl nog steeds de grootste is.

HIER vindt u een handige website die het kiezen voor een platform gemakkelijk en overzichtelijk maakt. Investeren kan vanaf €100,- of bij sommigen al vanaf een tientje.
Ik vind de website van het platform dat ik gebruik (geldvoorelkaar.nl) overzichtelijk en het systeem gebruiksvriendelijk.

Groeit de crowdfund markt in Nederland? Wat heet! Het groeit exponentieel met jaarlijks ca. 100%  (oftewel het verdubbeld) in 2015 zelfs voor het 3e jaar op rij.


Wat de schrijver van dit artikel bezielde toen hij schreef dat: "Hoewel de crowdfunding in Nederland opnieuw verdubbeld is dit jaar, evenals in de jaren daarvoor, neemt de groei wel af." daar kunnen we alleen maar naar raden! Misschien een oudejaarsborrel teveel?

Ik bedoel: van 2012 naar 2013 groeide het met 18 miljoen (van 14 naar 32), het jaar erop met 31 miljoen (van 32 naar 63) en van 2014 naar 2015 bedroeg de groei 65 miljoen (van 63 naar 128)! 
Een constante groei zou inhouden dat er in 2015 weer een groei van 31 miljoen euro was.
De groei van het afgelopen jaar is zelfs verdubbeld t.o.v. van die van het jaar ervoor! 

Voor degene die exponentiële cq. procentuele groei "steady growth" noemen verwijs ik naar een van mijn eerste berichten maar zelfs DAN neemt de (procentuele) groei niet af! Naar 2013 een groei van 129%, naar 2014 is het 97% en naar 2015 groeit de omzet met 103%.
De groeipercentages zijn dus a) gigantisch en b) redelijk constant. De mening van de schrijver dat 2016 het jaar van de waarheid zou moeten worden voor crowdfunding in Nederland is een conclusie die ik dus niet deel.

Ondanks dat er veel blogs te vinden zijn over zuiniger leven en het aflossen van hypotheken vind ik het crowdfunden opvallend weinig genoemd worden. Sparen levert weinig op en dan wordt vaak beleggen (naast natuurlijk het aflossen van je hypotheek) als enige alternatief genoemd.

De risico's van crowdfunden lijken me zeker niet groter dan beleggen. Een leuke bezigheid vind ik het ook, zeker nu één door mij gesteunde projecten (Mondygo) landelijke bekendheid krijgt.

HIER nog een artikeltje waar ook een paar succesverhalen genoemd worden. 






2 opmerkingen:

  1. Hoi Mark,
    Ik schat crowdfunding iets risicovoller in dan jij denk ik. Bij een grote spreiding is het wat interessanter maar ik ben bang dat er een reden is dat veel banken dit niet willen financieren. Verder krijg je niet voor niets die mooie rentetarieven, rente is meestal een afspiegeling van het risico. Ik ben benieuwd hoe crowdfunding de komende jaren gaat lopen, ik heb zelf een paar honderd euro erin zitten, weinig spannends.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi M&M,
    kennelijk, maar ik heb mijn inleg dus ook gespreid over 12 projecten. Met een totaalbedrag van €3000,- is het bedrag per project dus redelijk bescheiden. Alle betalingen zijn tot op heden steeds keurig op tijd gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen