dinsdag 19 april 2016

Smeerlappen! - deel 2

Zojuist van mijn tussenpersoon een reactie op mijn mail over "NHG hoe zit het daarmee?" ontvangen.
Deze luidde:

Zojuist contact gehad met ASR Hypotheken dhr. Rxxxxx Xxxxxxxx. Ze zijn inmiddels zover dat het systeem automatisch de signalen eruit haalt wanneer een andere rentevorm voordeliger zou zijn.

Echter hanteer jij de WOZ waarde als uitgangspunt voor de waarde. Bij jouw hypotheek  wordt conform de voorwaarden gekeken naar de executiewaarde, dit is altijd 85% van de taxatiewaarde van de woning, € 204.000 in juni 2014, dan kom je uit op € 173.400.  Hiervan de 85% grens, betekent dus € 147.390,-. Zodra de hypotheekschuld bij dit bedrag is, zal er een automatisch signaal komen.

Het is mogelijk door het aanleveren van een recent taxatierapport de nieuwe marktwaarde aan te tonen. Op basis van deze markwaarde wordt dan de 85% grens worden bepaald.

Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mochten wij verder nog iets voor je kunnen betekenen dan vernemen wij dat graag.

Dus, jammer dan, foutje van mij, dacht ik even.

Als ik echter op de A.S.R. website kijk zie ik dat er echt MW=MARKTWAARDE staat en niet executiewaarde. Om volledig te zijn heb ik even de definitie van "marktwaarde" opgezocht en toen de volgende mail teruggestuurd.

Beste Xxxxx,

Dank voor je reactie, echter is het inhoudelijk aantoonbaar onjuist.

Op de website van de ASR staat vermeld dat het bij de verschillende risicocategorieën gaat om % van MW (marktwaarde) zie: https://www.asr.nl/Particulier/Hypotheken/Paginas/hypotheekrentetarieven-actuele-tarieven.aspx

Marktwaarde wordt, door o.a. "de hypotheker" als volgt gedefinieerd: 
"De waarde van de woning als deze vrij op de markt kan worden verkocht (in tegenstelling tot executiewaarde)." Zie bijvoorbeeld: https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/marktwaarde/

Er wordt dus expliciet genoemd dat executiewaarde en marktwaarde niet hetzelfde zijn.

Dit kan dus drie dingen betekenen:

1) de website van de ASR had %EW en niet %MW moeten vermelden (onwaarschijnlijk) of
2) dhr. Rxxxx Xxxxxxx weet niet waar hij het over heeft, of
3) dhr. Rxxxx Xxxxxxx heeft u met opzet een onjuist antwoord gegeven.

Welk geval het ook betreft, mijn vraag blijft staan en hoop op een spoedig en dit keer correct antwoord.

Alvast bedankt voor je reactie,

met vriendelijke groeten,

P.S. Ik moet zeggen dat de reputatie van de A.S.R. als hypotheekverstrekker bij mij tot een nieuw dieptepunt gezakt is (!)

Pfffff, dit is toch niet te geloven! Iemand die iets minder moeite doet en/of er iets minder van snapt had het opgegeven of komt niet eens zo ver. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van de tussenpersoon. (Die verder haar best lijkt te doen dus die val ik ook niet af.)

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad smerig. Ik weet niet wat erger is, dat iemand bij ASR niet weet waar hij het over heeft of het bewust verkeerd vermeld.
    Ik vind trouwens dat een tussenpersoon dit soort details ook hoort te kennen. Dat scheelt jou een hoop geërger en moeite...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke blog heb je! Ook mooi dat ie zo goed bezocht wordt. Heb je misschien nog tips voor mij? Gemiddeld zit ik op ca. 60 bezoekers per dag.

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens. Wat de tussenpersoon betreft heb ik het idee dat het een secretaresse is die mijn vragen behandelt... Ik wacht het volgende mailtje even af en als dat niet naar tevredenheid is ga ik bellen of op gesprek. Wordt vervolgd...

    BeantwoordenVerwijderen