donderdag 15 september 2016

Het kan dus TOCH!

Eergisteren had ik even ontzettend pret om mezelf, hier komt het verhaal:

Ik had de ASR weer eens gemaild met 2 vragen:

Hallo, 

Kunt u me zeggen wanneer ik extra aflossingen gewoon kan overmaken naar een rekening? Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat anno 2016 de ASR weigert mee te gaan met de 21e eeuw. (Procedure: 1-Formulier printen, 2-formulier invullen, 3-formulier inscannen, 4-mailtje typen, 5-bijlage bijsluiten en 6-mail verzenden.)

En nog een andere opmerking: de vermelde resterende hypotheeksom is onjuist. Deze is €100,- te hoog, waarom is dat?

De reactie van medewerker 1 was dat zij me ging uitleggen HOE extra aflossen diende te geschieden. Vraag 2 begreep zij (ook) niet.

Helaas worden alle reacties via een noreply mailadres verzonden. Dus, het correctie mailadres er even bij gezocht, bericht op "doorsturen" gezet en een nieuw mailtje getypt:

dank u wel voor uw reactie.

De werkwijze van extra aflossen en de beperkingen die u noemt zijn mij bekend.
Waar ik graag nogmaals naar informeer is niet HOE de huidige werkwijze van extra aflossen geschied  maar WAAROM die op een zo omslachtige manier dient te geschieden. En of/wanneer de ASR meegaat in de vaart der volkeren, want bij de meeste andere hypotheekverstrekkers kan men eenvoudigweg geld overmaken naar een rekeningnummer.

Toen "mijn hypotheek" online ging was ik in eerste instantie enthousiast omdat ik dacht dat extra aflossen bij de ASR nu makkelijker zou worden. Hierin werd ik helaas teleurgesteld en kan nauwelijks meerwaarde ontdekken aan deze website. 
Het enige effect is verwarring en lichte ergernis geweest, mede door het genoemde verschil van €100. 

Daarop kreeg ik de volgende reactie van medewerker 2:


Hartelijk dank voor uw mail. U verzoekt ons te melden waarom wij een boetevrije aflossing laten lopen via een formulier. Ik informeer u graag als volgt.
Ten eerste is het mogelijk om zelfstandig het geld aan ons over te maken. Echter, blijkt dat onze cliënten dan soms vergeten het volgende te vermelden:
- betreft boetevrije aflossing
- hypotheeknummer
- het leningdeelnummer
- verlaging maandlast of verkorting looptijd te vermelden  
Zoals u ziet zijn dit aardig wat punten om aan te geven bij de boeking. Zonder formulier kunt u zich misschien voorstellen dat er veel gelden verkeerd of niet terecht komen op de lening(deel) van keuze.

Ook is het zo dat wij recent zijn gestart met het klantportaal. Hier wordt hard gewerkt om ook in de toekomst boetevrije aflossingen mogelijk te maken. Maar u heeft gelijk. Vooralsnog is dit nog niet mogelijk. Ik begrijp uit onderstaande mail dat u reeds geinformeerd bent over de werkwijze om dit zelfstandig over te maken.

Resteert mij alleen nog u te vragen wat uw vraag precies is voor de € 100,00. Ik verneem graag van u.

Ik heb de eerste zin drie keer gelezen voor het tot me doorgedrongen was: "Ten eerste is het mogelijk om zelfstandig het geld aan ons over te maken."

Mijn reactie:

dank u voor uw uitgebreide en sympathieke reactie. Met uw goedvinden antwoord ik ook even puntsgewijs:

Ten eerste: U geeft aan dat het mogelijk is zelfstandig geld aan u over te maken t.b.v. extra (boetevrjie) aflossingen.
Hier wil ik graag gebruik van maken, kunt u aangeven of het volgende rekeningnummer het correcte rekeningnummer is? NL91ABNA0240377532. Zo niet hoor ik van u graag het correcte rekeningnummer.

(Uiteraard kunt u er van op aan dat ik alle gegevens correct zal vermelden.)
Ik ben van plan om maandelijks een vast bedrag over te maken, dus ik hoef de betaalopdracht dan maar 1x in te voeren. Uw instructies zijn helder, dus ik zal niets vergeten.
Ten tweede: het verschijnsel van incorrecte/onvolledige gegevens is iets waar ook andere hypotheekverstrekkers mee geconfronteerd worden, neem ik aan. Hoe zouden zij dit opgelost hebben?
Ten derde: de vermelde hypotheek restschuldsom op het portal is steevast €100,- te hoog, ik vraag me af hoe dit kan.

Ten slotte een tip: het werken met een noreply mailades vraagt extra handelingen van de klant. (gelukkig ben ik geen digibeet dus ik red me ermee :-) )
Alvast vriendelijk dank voor uw reactie,

De volgende reactie, van medewerker nr. 3 kwam snel:

Hartelijk dank voor uw e-mail van 12 september 2016. U heeft een vraag over een maandelijkse extra aflossing op uw hypotheek. Het rekeningnummer dat u noemt, NL91ABNA0240377532, is het juiste rekeningnummer om geld naar over te maken. U dient dit te doen onder vermelding van uw leningnummer en dient erbij verlaging maandlast of verkorting looptijd te vermelden zodat wij het juist kunnen verwerken.

Tevens geeft u aan dat u bij het inloggen op Mijn Hypotheek een restschuld ziet welke volgens u EUR 100,00 te hoog is. Uw restschuld is EUR 169.000,00. Bij ons in het systeem veranderd deze restschuld maandelijks na de betaling. In de Mijn Hypotheek omgeving ziet u de meest recente restschuld welke dagelijks zal dalen. Graag vernemen wij van u welk bedrag u daar ziet staan en wat de reden is dat de restschuld EUR 100,00 lager dient te zijn.

Voor wat betreft het laatste, het resterende hypotheekbedrag van €169000,- dat ze noemt klopt, maar de laatste keer dat ik stond er €169100. In een laatste mailtje werd ook dit opgehelderd:  

Aangezien u een lineaire hypotheek heeft lost u iedere maand een bedrag af. Voor ons is dit maandelijks zichtbaar, maar voor u daalt uw openstaande schuld iedere dag. Daarom zult u online iedere dag een ander bedrag zien. Het bedrag zal dagelijks dalen.

Oke, als dat zo is is het portal niet geheel nutteloos!

Maar het eerste punt is wel mooi opgelost joepiedepoepie!
Want behalve de rompslomp lijken de volgende beperken als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen:

1) Geen minimumbedrag voor eenmalige aflossingen (was €500,-)
2) Geen minimumbedrag voor periodiek aflossingen (was €100,-)
3) Vanaf elke rekening ter wereld kan geld worden overgemaakt, door iedereen die dat wil.
4) Aflossen kan nu ook t.b.v. looptijdverkorting!
5) Aflossen kan nu op elk moment in de maand (En betaal ik daardoor minder rente? Denk het wel, toch?)




Ik ga de komende maanden alles maar eens uitproberen, inclusief looptijdverkorting. Als dit werkt (valt te controleren op het portal) zal ik de tussenpersoon ook maar eens inlichten, hahaha! Die heeft altijd volgehouden dat het aflossen alleen via papieren formulieren kan en dan nog alleen ter lastenbeperking.

Zo, fijne avond verder!




4 opmerkingen:

  1. Echt, het is lachen, gieren, brullen met de ASR. Niet te geloven hoe denigrerend dat woordje ZELFSTANDIG, alsof je nog aan het handje gehouden moet worden als klant. Maar ja, je moet klanten niet te ZELFSTANDIG laten worden, dan gaan ze straks nog kritisch nadenken ook.

    Overigens wel netjes dat je antwoorden op je vragen hebt gekregen.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi inderdaad! Heb je zelf ook dergelijke ervaringen/aanvaringen gehad met de ASR?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We zijn er niet eens aan begonnen om ze eens kritische vragen te gaan stellen. Maar we zouden het wel moeten doen.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen