zaterdag 23 februari 2019

WOZ gestegen - LTV gedaald

De WOZ-waarde van mijn woning is bekend gemaakt en is redelijk gestegen t.o.v. een jaar eerder: van €200.000 naar €218.000.
Met dit getal wordt de onroerende zaakbelasting (OZB) berekend maar het tarief is in mijn gemeente kennelijk wat gedaald (van 0,1320% naar 0,1279%): dat is mooi.

Er is wat veranderd qua afvalstoffenheffing en ook daar een meevallertje: de bijdrage daalt van €141,36 naar €135,-.
Dan is er weer een teruggave OZB verrekend t.w.v. €39,68. Vorige keer was dat €13,20.
De rioolheffing is gestegen van €185,30 naar €191,97.

Totaal betaal ik aankomend jaar €566,11 terwijl dat vorig jaar €577,46 was.
Alle meevallertjes vangen samen de gestegen kosten op en onder de streep houd ik dus zelfs ruim een tientje over, jippie!


Loan-to-Value (LTV)


Doordat de WOZ-waarde steeg is mijn LTV ineens dramatisch gedaald, zelfs tot onder de 65%! Anders gezegd: mijn huis staat voor een derde deel boven water.

Niet dat ik daar rechtstreeks enig voordeel uit halen kan (vanwege NHG-hypotheek) maar toch goed om te weten. Zou ik nog eens besluiten mijn hypotheek over te sluiten naar een non-NHG hypotheek dan scheelt het wel.

Sowieso leuk om te weten dat de hypotheekverstrekker nog maar 63,3% van mijn huis "in handen heeft". Ik heb dus nog steeds een minderheid van de bakstenen in handen, maar het begint al een heel klein beetje op te schieten richting hypotheekvrij.

2 opmerkingen: