zondag 28 april 2019

Bezorgschaamte - 2

Kennelijk leeft het onderwerp (online) winkelgedrag wel want op mijn item bezorgschaamte kreeg ik een aantal reacties.

Ik concludeer dat een (groot?) deel van de Nederlanders het stoppen met online kopen of het drastisch beperken ervan dit niet als optie ziet. Nog afgezien van de negatieve effecten van het onderweg zijn van diverse bezorgers zie ik een aantal andere nadelen en die zijn allemaal op de langere termijn en tja....daar zijn we evolutionair gezien helaas niet zo goed in om daar mee om te gaan. Het vergt in elk geval behoorlijk wat zelfdiscipline. Afijn, ik dwaal af.

Nadelen van online bestellen en laten bezorgen met potentiële gevolgen:

  1. Makkelijker doen van impulsaankopen.
  2. Nog meer achter de PC of met de tablet / telefoon in je hand --> minder beweging / sociale contacten --> verdere individualisering van de maatschappij
  3. Minder omzet voor lokale middenstand --> winkels moeten sluiten --> beperkter winkelbestand --> onvoldoende aanbod in woonplaats --> nog meer online bestellen (vicieuze cirkel!) 
Noem me ouderwets maar contact met mensen vind ik leuk. 
Ik had verwacht/gehoopt dat onder de sub-populatie (de lezers van dit blog en vergelijkbare: consuminderen, bewust met hypotheek/geld omgaan etc.) online winkelen bewuster benaderd zou worden en lange termijn visie iets beter ontwikkeld zou zijn dan van de gemiddelde Nederlander. 

Nou ja, uit een handvol reacties valt ook weer niet zoveel af te leiden, positief blijven Mark!

(Haalt diep adem:) Ik geloof ik jullie!


Oranjemarkt -  Marktplaats


Van het rondstruinen op de jaarlijkse Oranjemarkt heb ik weer met volle teugen genoten. Al om 8:00 uur liep ik tussen de nog opbouwende verkopers om leuke dingetjes te scoren, liefst voor weinig. Mijn eerste aankoop was een koffertje met verschillende minions voor €2,-. Werd verkocht door kinderen en dan ga ik niet afdingen. Cadeautje voor de 3 overbuurmeisjes.

Daarna een groot opbergvakjesding voor spijkers, schroeven, boutjes en moertjes. De vraagprijs was €5,-, ik bood €3,-. De reactie van de verkoper? Stilte...... De meeste Nederlanders zijn niet zo goed in afdingen en handelen volgens mij haha. Een collega greep in en, uiteraard, kwamen we uit op €4,-.
Het ding gelijk naar de auto gebracht op de parkeerplaats waar onderhand geen plekje vrij meer was.

Een Asterix & Obelix voor €1,-. Degene waarvoor ik hem kocht blijkt hem al te hebben dus marktplaats. Al een bod ontvangen :-)

Twee CD's voor €1,- (vraagprijs €0,50, dat vond ik echt te weinig. Verkopers mogen ook wel iets verdienen en de huurprijs van de kramen was tamelijk hoog.) Ook goed voor m'n Karma wat al snel bleek toen ik bij een andere kraam een DVD gratis kreeg voor de suggestie dat de CD's en DVD's handiger geplaatst konden worden :-)

Een Jan van Haasteren puzzel van 500 stukjes voor €1,- (vraagprijs €1,50) die ik hoop door te verkopen voor 4 a 5 euro. Puzzel 's middags gemaakt (compleet!) en direct op marktplaats gezet.
Twee zakken walnoten van elk 1 kg à €3,-.

Dat was het voor dit jaar geloof ik.


Bezorgschaamte


Bekijk onderstaande foto's eens.



"Klanten die 5 paar schoenen en 3 t-shirts bestellen in meerdere maten en kleuren om er vervolgens maximaal één te houden: webwinkels zuchten onder retourzendingen. De Twentse webwinkel Sans Online stopte er 2 maanden geleden al mee en nu trekt ook de populaire kledingwebshop Sweet Jewellery één lijn: de klant betaalt de rekening.

De aanzwellende kritiek van klanten die het maar raar vonden dat zij hun kleding niet gratis konden retourneren trok Sweet Jewellery een half jaar geleden over de streep. Bij besteding van minimaal €50 konden consumenten voortaan hun spullen kosteloos terugsturen. Een mooie service, dacht de webshopbaas nog. ,,Ja, we wilden meedoen met de grote bedrijven en onze klanten tevreden stellen’’, vertelt Jamie Sturrus, die samen met zijn vrouw Willemijn 5 jaar geleden het bedrijf startte."


Nutteloos spullen over en weer laten verplaatsen om die laatste euro minder te hoeven betalen. Over de gevolgen (dichtslibbende wegen, de ondernemer gaat failliet) wordt niet nagedacht.
Voor zulke kortzichtigheid mag een mens zich best schamen vind ik.


4 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens! Maar ik snap de lol van online bestellen sowieso niet. Ik wil zien en voelen wat ik koop. Ik pas in een schoenwinkel al snel 6 paar schoenen voor ik een paar heb wat goed zit, dat werkt online toch niet?
    Marktplaats- of andere tweedehandsaankopen laten versturen, prima. Maar 6 nieuwe kledingstukken in diverse kleuren en maten bestellen omdat je 1 broek en 1 shirt wilt kopen en het thuis makkelijker zou zijn om te passen? Dat is echt onnodig de webwinkels en het milieu belasten.
    Ik werk fulltime en laat het daarom niet thuis bezorgen. Ik kan het wel op de zaak laten bezorgen maar ben dus alsnog zelf met pakjes aan het zeulen. En zou in een lunchpauze het pakketje weer moeten afgeven voor retour.
    Ik zie echt geen enkel voordeel in het onlineshoppen van kleding en schoenen.
    Marana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! En de gevolgen zijn ook duidelijk in ons dorp: de laatste schoenenwinkel sloot vorig jaar... Wel hebben we nog een Scapino maar die is niet echt voor duurzame kwaliteit schoenen. Maar misschien koop ik te weinig schoenen ;-)

      Fijne dag!
      Mark

      Verwijderen
  2. Ik heb vorige week twee broeken thuis laten bezorgen. Met als doel deze beiden te houden. De maat van de broek was makkelijk te bepalen, ik heb namelijk exact dezelfde maat gekocht van een zelfde model, dus dat moest goed zijn. En jawel. De broeken zitten als gegoten. Het zijn wel twee verschillende kleuren.

    Toch makkelijk dat online shoppen.
    Verder hadden we een autostoeltje gekocht voor ons kind. Scheelt in geld t.o.v. fysieke winkel en is nog makkelijk ook dat thuis bezorgd.

    Dat retour sturen van het grootste gedeelte van de bestelling heb ik ook nooit begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, ik weet niet wat ik moet zeggen (zonder in herhaling te vallen)...
    Het punt dat ik wilde maken is niet overgekomen en dat vind ik heel erg jammer.

    Fijne dag.
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen