woensdag 10 april 2019

Rentemiddelen is nu mogelijk!

Zo, tijd voor weer eens een volledig artikel! En dan ook nog on-topic: jullie boffen maar! ;-)


Rentemiddelen


Al geruime tijd houd ik de rentemiddelen tool op de website van A.S.R. in de gaten.
Ik heb ooit (in juni 2015) de rente 10 jaar vastgezet voor 2,25 % (NHG). De rente ging toen even iets omhoog en het leek erop, voor althans, dat dit wel eens een trend kon zijn.

Dat was het trouwens niet en had ik dat geweten dan had ik:

A) Het boeltje gewoon lekker op variabele renten laten staan.
B) De hypotheek gesplitst.
C) Gekozen voor een kortere rentevast periode dan 10 jaar.

Of een combinatie van bovenstaande acties. A(l)s is verbrande turf dus: het is zoals het is.


Rentedaling


Hoe dan ook, de nieuwe 10-jaarsrente is op 29 maart jl. gezakt naar 1,75% en de tool laat zien (en mijn eigen excel berekening ook, gna gna) dat nu, voor het eerst, de nieuwe rente niet hoger zal zijn dan de huidige 2,25%. Ook nog niet lager, maar gelijk.

Dat betekent dus als ik nu zou middelen ik dezelfde rente zou houden maar de looptijd met ongeveer 6 jaar zou verlengen. Nou, als er vanaf 2020 forse rentestijgingen aan zouden komen én ik zou in juni 2025 (als de rentevast periode afloopt) nog een fiks hypotheekbedrag hebben staan, alleen dan zou het zin hebben.


Wanneer wél middelen?


Aangezien ik met hoge snelheid aflossen wil moet ik niet te lang wachten met rentemiddelen, anders hoeft het niet meer uiteraard. Het is dus zaak op zoek te gaan naar de "sweetspot" waarbij een stijgende of dalende rente ook weer grote invloed heeft.

Misschien is het goed het zo te benaderen: op het moment dat het (bruto) maandverschil significant is dan toehappen. Wat is een significant verschil? Op dit moment wil ik er maandelijks minimaal een (bruto) tientje op vooruit gaan. De kosten voor middelen zijn, behalve 0,20% rente-opslag, nog eens €100. Die wil ik dan wel vlot (in een jaar) terugverdienen.

Even gecheckt: dat zou betekenen dat de nieuwe rente 2,15% moet zijn. Mmm, met de huidige rente bereiken we dat punt pas in januari 2021.


Conclusie


Nog even rustig afwachten en de rentestanden blijven volgen. Mocht de rente gelijk blijven dan ga ik middelen in januari 2021. Gaat ie nog wat dalen, dan misschien iets eerder in 2020.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten