zaterdag 14 december 2019

Energievergelijkers vergelijken

Ondanks dat mijn energiecontract nog loopt tot begin juni kreeg ik al tweemaal een mail van mijn huidige verstrekker om mijn contract te verlengen.

De enthousiaste mail luidde: "

Onlangs hebben wij u een aanbod gedaan waarmee u blijft besparen op uw energiekosten. U heeft hier nog geen gebruik van gemaakt.
U kunt profiteren van extra prijsvoordeel als u uw energiecontract direct bij ons afsluit, zonder tussenpartij. Het aanbod dat wij voor u hebben is namelijk nóg scherper dan ons aanbod uit het collectief! En we willen natuurlijk graag dat u daar ook van profiteert! Zo blijft u ook de komende jaren besparen bij Budget Energie. Doe er iets leuks mee!"
Mijn jaarbedrag (berekend a.d.h.v. 1473 kWh en 920 m³) zou dan €1084,63 worden. Nou, het kan niet op! (E: €0,20392 / kWh + €2,44, G: €0,64509 / m³ + €2,44)

Overstappen is altijd voordeliger


Echter, regel 1 bij energiekosten is nog steeds: overstappen is altijd voordeliger volgens de huidige wetgeving, door de zogeheten welkomstbonus.

Afijn, ik ben even het wilde wijde web opgegaan om via een energievergelijker eens uit te zoeken waar het goedkoper kan. Ook wil ik over naar een groenere leverancier.

Het is een oerwoud van vergelijkers en ik kon helaas geen site vinden waar ik energievergelijkers kon vergelijken, dus heb ik ze zelf maar even vergeleken.

Eneco lijkt zowel groen als goedkoop, dus wat kost een 1-jaars contract met het genoemde gebruik?

Consumentenbond: €986,81 / Vergelijkstroomkosten.nl: €930,96 / Gaslicht.com: €989,19 / Independer: xxx,xx (niet aangeboden)

Mmm, nou ik heb nog wel even de tijd. En het is niet duidelijk of de nieuwe (lagere) energiebelastingen wel of niet zijn meegerekend. Ik wacht wel tot in het voorjaar.

Memo to self: Eneco is groen en mogelijk de goedkoopste keuze.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten