vrijdag 27 december 2019

Ingebouwde zuinigheid

Door het lezen van de meest recente blogpost van collega Geldnerd weet ik nu wat ik heb: ingebouwde zuinigheid!
Altijd goed om beestjes een naam te geven (en een plekje: jeuk, jeuk, jeuk!).

Een lekker leesbaar stukje met een zinvolle link over hoe je elke euro een doel geeft. Zowel als blogger als consuminderaar / FIRE-persoon ben ik een amateur. Ik ben wel bewust met mijn financiën bezig en dan dus zonder te budgetteren en van elke eurocent bij te houden waar die blijft. Ik heb één Excel spreadsheet waar ik o.a. bijhoud:

  • overzicht hypotheek (per mnd: totale maandlast: regulier aflosbedrag / rente / extra aflossing)
  • te verwachten extra inkomsten (vakantiegeld/eindejaarsuitkering etc.) en extra aflossingen per maand in een tabel
  • overzicht overzicht met grafiek van totale aflossingen (per maand / kwartaal)
  • overzicht rentestanden van A.S.R.
  • rekenvel rentemiddelen volgens regels A.S.R. (helaas niet meer geldig)
  • betaalde bruto en netto rente, belastingteruggaaf verrekend
  • grafiek totale hypotheeksom
  • %-inkomen: bruto maandlast afgezet tegen netto inkomen
  • netto waarde: vermogen-schuld: halfjaarlijkse punten in grafiek


Motiveer jezelf!


Veel weergaven zijn zo gemaakt dat ze uitnodigen het aflostempo op te voeren. Daarnaast wordt gas terugnemen ontmoedigd aangezien ik in tabblad 1 voor alle resterende maanden al bedragen heb ingevuld, in principe reëel maar nog steeds zonder te budgetteren. Als ik nu maandelijks x-bedrag kan missen dan is dat na een loonsverhoging bedrag x+loonsverhoging. Je uitgaven dus gelijk houden en "onder je stand" leven.


Wat doe ik wel?


Naast het hebben van ingebouwde zuinigheid ben ik druk bezig met het aflossen van mijn schuld (hypotheek). Andere schulden heb ik niet en nieuwe schulden zal ik ook niet aangaan.
Extra inkomen genereren met bijbaantjes doe ik enigszins, maar omdat dit ook tijd kost, zeer beperkt. Ik heb nog wel een idee over het geven van examentraining, maar daarover later meer. Oh ja, een beetje kleingeld verdienen via handelen op Marktplaats doe ik wel.


Wat doe ik een beetje?


Passief inkomen genereren doe ik via een deposito (tot september 2021) en rente op mijn spaar- en lopende rekening (hahaha, grapje) en via crowdfunding. Volgende week volgt een update over mijn crowdfund activiteiten en [spoiler] het ziet er niet naar uit dat ik er veel rendement uit ga halen. Mijn insteek zal daardoor waarschijnlijk gaan wijzigen.


Wat doe ik nog niet?


Op grote(re) schaal passief inkomen genereren door bijvoorbeeld verhuur. Beleggen is ook nog steeds iets dat ik niet doe. Voor het eerste heb ik wel belangstelling, voor het tweede niet echt.

Ik ga weer even verder met opruimen en weggooien: HEERLIJK!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten