dinsdag 31 december 2019

Geen nieuw decennium!

Na een gezellig en sportief badmintontoernooi gisteravond zitten de activiteiten van de kerstvakantie er wel zo'n beetje op. Een mooi moment om plannen voor 2020 te maken en op te schrijven.
Eerst even een terugblik naar 2019.

Terugblik 2019


๐Ÿ‘Š Hypotheek


Dit jaar loste ik vrolijk en vlot af op mijn hypotheek en overschreed voor het eerst de grens van 20k met €20.382 aan aflossingen. De hypotheeksom daalde van ca. 140k naar ca. 120k.
De bruto maandlast daalde van dec 2018 tot dec 2019 daardoor van €725,55 naar €642,50.


๐Ÿ‘Š Sparen


Op mijn deposito ontving ik 4,60% rente. Op mijn spaarrekening en lopende rekening waar de rentepercentages om te huilen zijn toch nog ca. €15 op jaarbasis.

๐Ÿ‘Š Crowdfunden / markplaats


Hierover volgt over een paar dagen weer de halfjaarlijkse update, maar in elk geval geen hoge rendementen behaald. Via het oppakken van mijn oude hobby filatelie ben ik ook een beetje aan het handelen geslagen. De inkomsten zijn (iets) groter dan de uitgaven waardoor sprake is van een gratis hobby. :-)


๐Ÿ‘Š Werk en bijverdiensten


Ontslag genomen en bij een nieuwe werkgever begonnen, met alle nieuwe collega's, leerlingen, methode en een miljoen andere dingen van dien. Het is absoluut een goede keus geweest: ik heb het er erg naar mijn zin!

Middels detachering werk ik al een tijdje bij het CvTE en mijn nieuwe werk nam deze detachering gelukkig over. Ook dit bevalt me nog prima.


๐Ÿ‘Š Gezondheid / beeldschermtijd


Natuurlijk het belangrijkste van al. De onderwerpen van deze terugblik staat dan ook in willekeurige volgorde. Sinds eind mei heb ik een stappenteller-app geรฏnstalleerd. Het doel van 5000 stappen per dag (4 km) haal ik meestal wel. Tijdens de afgelopen week echter niet...luie vakantie dus :-)
Mijn massa is de laatste tijd vrij constant rond de 90 kg en gezondheidsklachten heb ik eigenlijk nauwelijks.

Het abonnement op tv heb ik opgezegd. Minder TV kijken en tijd overhouden voor leukere dingen!

๐Ÿ‘Š Blog en andere hobbies


Qua bloggen merk ik dat het soms wat moeite kost om er tijd voor te vinden. Dat maakt me verder niets uit, ik doe omdat ik het leuk vind en nergens anders om.

Voor het eerst gitaarles genomen en van wekelijks nu naar tweewekelijks. Ook voor het thuis spelen vind ik te weinig tijd. De grote gitaarversterker (ja, ik heb ook een kleintje) moest nodig voor revisie. De buizen dienen om de ca. 5 jaar vervangen te worden. Na 16 jaar werd het dus wel eens tijd want hij gaf nu vrijwel geen geluid meer...

Ook heb ik een band ontdekt (bestaat al sinds 1987) en ik ben instant fan! Riffs als van Black Sabbath en, ja ik durf het aan, zelfs beter! Hier een van hun clips (Engelse ondertiteling optioneel):




Vooruitblik en doelen 2020


๐Ÿ‘Š Hypotheek / huis


Er zitten wat financiรซle meevallers aan te komen, waarvan een aantal tot eergisteren onverwacht waren. Ik blijf lekker gas geven op het aflosfront.
Qua onderhoud aan het huis:

  • de dakgoten onder handen nemen / kapotte pannen vervangen.
  • de radiator in de douche ontroesten en schilderen (zelf doen)

De mogelijkheid van een verhuizing richting werk en daarnaast het verhuren van mijn huidige woning blijven opties.

๐Ÿ‘Š Sparen


Op mijn deposito ontvang ik ook aankomend jaar 4,60% rente. Op mijn spaarrekening en lopende rekening pak ik in 2020 hoogstens nog een tientje denk ik. Mijn spaarbuffer is hoog genoeg en hoeft niet aan te groeien.


๐Ÿ‘Š Werk en bijverdiensten


Als alles gaat zoals het gaat willen ze me graag houden en krijg ik een vaste aanstelling en schaal LD. Zoals ik er nu in sta wil ik daar graag nog (minimaal) een schooljaar werken sowieso om de genoemde LD-schaal en vaste aanstelling in de wacht te slepen. :-)
Tijdens zo'n tweede schooljaar leer je de school past echt goed kennen en krijg je er meestal wat taken bij, zoals mentoraat. Welke klassen er volgend jaar aan me toebedeeld worden is ook interessant.

Of ik het tweede schooljaar vergelijkbaar aanpak zoals deze (met 2 nachten B&B) weet ik dus nog niet. Ik ben ook erg benieuwd of en wat de invloed van het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 km/h zal hebben op mijn reistijd. De CvTE werkzaamheden lekker door laten lopen.

Mits er genoeg animo is onder mijn oud-leerlingen: examentraining geven in de meivakantie.


๐Ÿ‘Š Gezondheid


Streven: 5000 stappen per dag (4 km) elke dag te halen. Mijn massa is de laatste tijd vrij constant rond de 90 kg en gezondheidsklachten heb ik eigenlijk nauwelijks. Nou..... okรฉ vooruit:

Doel: een paar kg afvallen tot, in elk geval, een massa van 85 kg.


๐Ÿ‘Š Blog en andere hobbies / persoonlijk


Doel: 5x per week gitaar spelen (di-wo-vr-za-zo). 
Doel: stappen zetten op relatiegebied. Deze houd ik met opzet even lekker vaag. ;-)


En dan nog even dit: het volgende decennium begint pas in 2021!


We gaan dus nu de jaren '20 in. Velen denken dat er dus een nieuw decennium begint. Even wikipedia erbij gepakt om het uit te leggen. Vanwege de duidelijke kleurenbalkjes de Engelstalige:

Ik ben van het strikte gezichtspunt (1) dat elke eeuw 100 jaar duurt. Als je dat met me eens bent dan loopt het tweede decennium van de eerste eeuw van het 3e millennium van 2011 t/m 2020. Het volgende decennium begint dan op 1 januari 2021.

Als je denkt: Oe! Er verandert een extra cijfertje dus nu moet er wel een nieuwe periode zijn aangebroken tja....dan behoor je tot de groep die op 1 januari 2000 het begin van het nieuwe millennium gevierd hebben ;-)


Tenslotte: bedankt voor de tijd die je doorbracht op mijn blog! Veel liefde, gezondheid en geluk  gewenst voor het nieuwe jaar! Carpe diem!

2 opmerkingen:

  1. Klopt toch niet wat je schrijft over de jaartallen. We begonnen bij nul, en na een vol jaar kwamen we (nou ja, de mensen) in het jaar 1 terecht. Zo zijn we nu, na 2020 volle jaren, belandt in het jaar 2020, en dus aan de start van een nieuw decennium. Waarin je alle goeds wens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawel hoor, het jaar 0 bestaat immers niet! Er is wel een uitdrukking: "kleding uit het jaar 0" maar meer dan een uitdrukking is het niet.
    Het is ook best gek: het jaar waarin Jezus geboren zou zijn is jaar 1. Het jaar ervoor is 1 voor Christus.
    Het 2020ste jaar gaat nu beginnen, is nog niet afgesloten.
    Dank je wel, jij ook!

    BeantwoordenVerwijderen