woensdag 29 januari 2020

100 dingen om weg te doen

Graag pak ik de handschoen op van Anja van Minimalist Dutchie en bij deze mijn bespiegelingen op haar top-80 met wat aanvullingen tot top-100.

Voordat ik begin: als je het wegdoen van onnodige spullen ziet als het hozen van water in een boot is het zaak dat de boot niet meer lek is: Zorg dat er geen onnodige spullen je huis binnenkomen, of in elk geval zo min mogelijk. Ik vermeld achter elk item:

  • dat ik deze binnenkort ga verwijderen
  • dat ik deze ga houden
  • dat ik het nog niet weet
  • dat deze niet heb en mijn huis ook niet binnenkomen.

Here we go!


100 dingen om weg te doen

  1. Klantenkaarten en -passen --> daarvan heb ik er zeer weinig
  2. Plastic planten --> daarvan heb ik er geen
  3. Verouderde elektronische apparaten, laders en snoeren --> ik heb nog één analoge camera, die bewaar ik
  4. Papieren rekeningen en afschriften die je niet moet bewaren --> ouder dan 5 jaar wordt weggegooid
  5. Handleidingen, gidsjes, manuals van apparaten --> zolang ik deze apparaten nog heb bewaar ik deze op één plek
  6. Oude make-up, kapotte make-up, make-up die je nooit gebruikt --> haha, n.v.t. (mannen hebben het soms toch makkelijk)
  7. Proefmonstertjes --> van...? geen idee wat dit zijn: ik zal ze dus niet hebben
  8. Ondergoed met gaten --> bij het eerste gat gooi ik ze weg
  9. Foto’s die geen betekenis hebben, kapotte foto’s --> die gooi ik ook weg
  10. Verouderde kunst aan de muur --> kunst is tijdloos, toch? Ik heb 2 kunstwerken en die vervelen me niet
  11. Oude familiefoto’s voor aan de muur --> wat is "oud"? 2004? Dan heb ik er één.
  12. Lege flessen --> met/zonder statiegeld sorteer ik apart en breng ik regelmatig weg. Ik begrijp niet goed hoe mensen dit zouden kunnen laten ophopen.
  13. Alcohol die er al jaren staat en je toch niet gaat drinken --> Laatst nog een aangebroken fles Berenburg weggegeven. Een fles wodka is eigenlijk het enige dat er is maar ik niet drink. Ook handig voor uitwendig gebruik.
  14. Oud beddengoed dat niet wordt gebruikt --> Eh, dat heb ik niet.
  15. Videobanden (en DVD’s… wie kijkt ze nog?) Ja IK! Videobanden heb ik niet maar wel is me deze week gratis 7 kratten met DVD's aangeboden. Ik zocht er een aantal uit (ca. 30%) waarvan ik een deel na 1x kijken wegdoe. --> Kringloop.
  16. Verroeste messen / kapot kookgerei --> Verroeste messen?? Nee, ik kijk wel uit. Kapotte spullen gaan weg.
  17. Verroeste bakvormen en bak-benodigdheden --> Heb ik ook niet.
  18. Oude accessoires die alleen maar in een kast staan ergens --> Geen idee
  19. Panty’s of kousen die je nooit draagt --> n.v.t.
  20. Kinderkleding waar ze al uitgegroeid zijn --> n.v.t.
  21. Handdoeken, tafellinnen en dekens die je hebt bewaard omdat je het cadeau gekregen hebt --> Niet bepaald dingen die ik cadeau krijg. Sowieso kan ik heel goed "nee dank je" zeggen als iemand iets wil weggeven wat ik niet nodig heb.
  22. Blocnotes en kladblokjes --> Handig toch? Ik heb er niet heel veel.
  23. Kruiden die je nooit gebruikt of die over de datum zijn --> Het kruidenkastje puilt niet bepaald uit. En kruiden gaan niet echt over datum hier.
  24. Games die niemand speelt --> Ik heb geen games.
  25. Speelgoed wat niet meer past bij de leeftijd van de kids --> n.v.t.
  26. Boeken die je al hebt gelezen --> Er zijn zat boeken die ik nóg eens wil lezen. Behalve Stephen King spaar ik boeken op zich niet.
  27. CD’s --> Die spaar ik wel! Ik heb er een stuk of 800. Ik ben de collectie aan het doorwerken: ik ben "al" bij de B hahaha. Een enkel CD'-tje verdwijnt naar de kringloop.
  28. Versleten kleden / tapijten --> Die liggen in de schuur op de grond.
  29. Oude theedoeken die niet meer drogen --> Die gooi ik weg of worden poetslap.
  30. Het douchegordijn dat aan vervanging toe is --> Heb ik niet.
  31. Oude of kapotte meubels --> Heb ik niet.
  32. Films/series die je hebt opgeslagen maar toch niet kijkt --> Digitaal neemt het geen ruimte in, ook niet mentaal. Dus laat ik lekker zo.
  33. Recepten uit magazines die rondslingeren --> Recepten gebruik ik niet. Tijdschriften komen hier ook nauwelijks binnen. Het ANWB blaadje (zojuist opgezegd!) en vakbondsblaadje en tijdschrift VEH lees ik doorgaans 1x en dan gaan ze direct het oud papier in of geef ik ze door.
  34. Wenskaarten (scan evt in) --> hiervan bewaar ik een kleine selectie
  35. Kussens en -hoezen die vies, oud, kapot zijn --> die gaan weg en worden vervangen
  36. Oude nagellak en gebruikte nagelvijlen --> Deze items gebruik ik niet.
  37. Afhaalmenu’s, brochures en kortingscheques die je al lang over de datum zijn --> 1 Chinees afhaalmenu ligt op een vaste plek. Over de datum gooi ik direct weg
  38. Versleten terrasmeubelen en tuinkussens met aanslag of vlekken --> Al mijn tuinmeubels zijn in prima staat. De grote "zit" is van steigerhout. Wel een boel oude kussentjes die wellicht aan vervanging toe zijn.
  39. Alles behalve je favoriete koffiemok (en een paar voor gasten) --> "Alles"?
  40. Tupperware en ander keukenplastic dat niet meer matcht, vies is of niet meer dicht kan --> Dat niet meer matcht? Ik heb een allegaartje want dat matchen boeit me helemaal niks.
  41. Apps op je telefoon en tablet die je niet gebruikt --> Ik heb geen tablet. Ongebruikte apps verwijder ik ook.
  42. Kleding die je houdt ‘voor het geval dat’ --> Tja, ik heb wel een paar kledingstukken waar ik nog in hoop te passen of wil laten repareren (1 spijkerbroek)...hmmm.
  43. Alles meer dan 1 rugzak --> Ik heb een backpack (ooit gekocht voor 100 gulden), 1 rugzakje voor mijn sportkleding en een ouder exemplaartje voor mee naar festivals.
  44. Ongebruikte kleine keukenapparaten zoals blenders --> Gebruik ik niet vaak, maar soms.
  45. Spam e-mails --> zijn er serieus mensen die die bewaren? 
  46. Reclame e-mails --> Dat is SPAM
  47. Reclame-brievenbuspost --> Nee, ik heb een JA-NEE sticker.
  48. Kinderkunstwerken --> ik heb er maar eentje, van overbuurmeisje
  49. Spullen van een oude hobby of sport --> Mijn oude judoband heb ik volgens mij nog ergens. (geel met groene slip)
  50. Oude (zonnebrand)crèmes --> Gewoon opmaken die hap, ook veel later.
  51. Handdoeken die rafelen, met gaten --> die gooi ik weg of worden poetslap.
  52. Kaarsen of luchtverfrissers waarvan je de geur niet kan luchten ( 😉 ) -  alle kaarsen brand ik op en luchtverfrissers koop ik zelf.
  53. Oude guldens of buitenlands geld --> Ik spaar munten! Ik heb de collectie vorig jaar doorgekamd en van landen waar ik zelf nooit was en maar een enkel muntje van had heb ik verwijderd.
  54. Cadeaus die je eigenlijk niet wilde houden --> "Eigenlijk"? Ik ben kennelijk meer zwart-wit dan Anja: als ik het niet wilde houden was het al weg geweest.
  55. Een teveel aan schoonmaakproducten (inclusief borstels, handschoenen etc) --> Is er niet.
  56. Gereedschap dat je niet (meer) gebruikt --> Is er niet volgens mij.
  57. De extra schroeven, spijkers en inbussleutels die bij je meubels zijn geleverd --> Meestal IKEA dus universeel toepasbaar. Handig om een aantal van te bewaren.
  58. Fitness-attributen die je nooit meer gebruikt --> De halter en de veer worden weinig gebruikt. Toch die ik ze niet weg.
  59. Fitnesskleding waar de geur niet meer uit gaat --> Ik doe niet aan fitness en ik sport in een korte broek en een hempje of T-shirt. Als daar gaten in vallen gaan ze weg.
  60. Foto’s en video’s op je telefoon (uploaden naar je computer of in de cloud zetten) --> Yes, moet weer eens gaan uploaden. Half jaar geleden voor 't laatst gedaan.
  61. Oude adresboekjes --> heb ik niet
  62. Alle sociale media-accounts waar je niets meer mee wilt doen --> Naast deze blog gebruik ik alleen FB en slechts weinig.
  63. Verlopen medicijnen en vitaminen --> Ik gebruik geen medicijnen en vitaminen (1 potje) gaat op tijd leeg.
  64. Hoge hakken die je toch nooit draagt --> :-) Die draag ik nooit haha. Ik ben 1,82m en mijn strakke achterste behoeft geen accent. ;-)
  65. Speelgoed voor dieren --> Door mijn ex waren er zat speeltjes. Degene die echt versleten zijn gooi ik weg.
  66. Extra glaswerk: schalen, vazen, dienbladen, kommen etc. --> Ik heb er precies genoeg: niet extra.
  67. Feestartikelen die je nooit gebruikt --> Heb ik niet.
  68. Promotiegeschenken waar je niets aan hebt --> Heb ik niet.
  69. Beautycase, make-up tasjes etc. op 1 na --> n.v.t.
  70. Haarelastieken die kapot zijn, haarfröbels die je nooit gebruikt --> haha, n.v.t.
  71. Haarstyling producten die je niet gebruikt of die al lang over de datum zijn --> n.v.t.
  72. Extra placemats en tafelkleden --> Ik heb een paar placemats en 1 tafelkleed.
  73. Cadeauverpakkingen en lintjes --> Eh...een vrouwendingetje? Die heb ik niet.
  74. Pyjama’s die je nooit (meer) draagt ​ --> Ik draag geen pyama's meer sinds mijn 12e.
  75. T-shirts die écht niet meer kunnen (jaaaa hebben we allemaal!) --> Schuldig! Nog één keer aan op een festival of vakantie en dan weg!
  76. Plastic zakken en (een teveel aan) canvas tassen --> Een paar, die houd ik. 
  77. Tijdschriften --> die bewaar ik niet
  78. Oude verf --> Bewaren en gebruiken! Zonder ook maar één euro uit te geven heb ik 2 jaar geleden buiten de hele beneden-boel geschilderd.
  79. Oude (poets)doeken --> Bewaren maar de voorraad niet te groot laten worden.
  80. Alle ieniemienie fröbels zoals koelkastmagneten, stickers, visitekaartjes, sleutelhangers etc. --> heb ik al weggedaan
  81. Papieren administratie ouder dan ca. 5 jaar. --> Dat gaat bij het oud-papier.
  82. Kattenmeubels die niet meer gebruikt worden --> Voor een kat betekent verplaatsen dat iets nieuw is, gek genoeg. Eén meubel stond op de nominatie maar mag om die reden nog even blijven.
  83. Oude agenda's --> Heb ik een jaar geleden allemaal weggegooid. Tegenwoordig gebruik ik alleen nog de kalender.
  84. Voedsel dat (ruim) over de datum is --> dat gooi ik altijd weg
  85. Oude studieboeken --> Tja, daar heb ik er nog een aantal van.
  86. Aantekeningen studie --> Alleen van de laatste studie wil ik deze nog niet weggooien.
  87. Oude toetsen (voor leerlingen) --> Die bewaar ik alleen nog digitaal.
  88. Muziekinstrumenten die je weinig gebruikt (en nog wat op kunnen brengen) --> Deze week ga ik één van mijn gitaren te koop zetten.
  89. Trouwkaartjes van de bruiloft met je ex... --> Tja....op zolder. Kunnen nog niet weg. Het was hoe dan ook een mooie dag met al mijn beste vrienden.
  90. Oude balpennen --> Een beste voorraad die ik wil opmaken. Niet werkende pennen heb ik er al uitgehaald.
  91. Spullen om ooit nog eens in de les te gebruiken (5,25"en 3,5" diskettes) --> Die kunnen wel weg denk ik: kijken of ik er een collega blij mee kan maken.
  92. Kleding die je iets te klein gekocht hebt en waar je nog steeds niet in past (oeps!) --> tja, iets afvallen dan maar!
  93. Oude OV-jaarkaarten --> Kwam ik laatst nog tegen - ik heb ze nog niet weggegooid
  94. Oude paspoorten --> die bewaar ik
  95. Folders van vakantie (buitenland) --> er is nog een kratje met niet ingeplakte foto's en wat folders... moet ik ook eens wat mee
  96. Oude boeken (leerlingmateriaal) --> Laatst er de helft (de oudsten) van weggegooid. 
  97. Dakpannen en tegels --> Die bewaar ik als reserve in de aardappelkelder in de schuur.
  98. Hout --> een kleine hoeveelheid timmerhout en verder ander ongelakt hout voor in de vuurkorf.
  99. Wasmachine (2002) --> Zolang hij het blijft doen blijft ie!
  100. Gloeilampen / spaarlampen --> De gloeilampen zijn het huis nu wel uit. De spaarlampen heb ik grotendeels vervangen door LED. Nog een paar spaarlampen als reserve geloof ik.

Conclusies


Aan de blauw gemarkeerde items is te zien dat ik veel niet (meer) heb en/of nooit gehad heb. Volgens mij valt er wel iets uit te concluderen:
  1. Zorg ervoor dat je de toevoer bewaakt: beslis direct of je iets nodig hebt en zo niet: blokkeren of niet aannemen. 
  2. Beslissingen niet uitstellen, als voorwerpen toch binnen zijn gekomen.
  3. Bijhouden. Veel zaken bewaar je enige tijd. Na een bepaalde tijd is de houdbaarheidsdatum verstreken: weg ermee.
Ook genoeg aandachtspuntjes voor mezelf, dus nogmaals dank aan Anja: ik ga ermee aan de slag. 

4 opmerkingen:

  1. Ik vond het bij Anja al een leuke lijst, maar met jouw aanvullingen opmerkingen is ie helemaal leuk! Goh.... geen hoge hakken jij??? En pennen neem je toch gewoon mee naar school, daar ben je ze binnen een week allemaal kwijt want uitgeleend aan leerlingen en collega's (en dus nooit meer teruggekregen ;-))!
    En heb jij van die sneue collega's die nog iets KUNNEN met diskettes??? Ik zou ze ritueel verbranden! Die diskettes, niet die collega's, ik vermoed dat zij binnenkort met pensioen gaan en dan hun krijtjes en bordenwissers aan de wilgen kunnen hangen, naar hun diskettes en video 2000 banden! Goeie groet, Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-D Haha. Pennen raken door mijn eigen toedoen al wel eens kwijt, dus geen risico dat het niet opraakt hoor.
    Eh, dat denk ik niet. Ik dacht meer als relikwie van: "zo deden we dat vroeger" met een toelichting dat Apollo 11 op en neer naar de maan ging met een computer dat slechts een fractie van de kracht en geheugen had van een huidig mobieltje.

    Staak je vandaag en morgen nog trouwens?
    Ik "staak" ook en heb net een havo-4 toets nagekeken. Ik denk, in mijn 20-jarige carrière, de slechtst gemaakte toets ooit...

    groetjes,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ik staak niet, toevallig hebben wij open dagen dus tja, dan is niet op school zijn wel een dingetje.... niet dat het niet kon, maar toch.
    Hahaha, af en toe bakken klassen er echt niets van, ligt meestal niet aan jou of de toets.... goed weekend! groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja snap ik, dat is je broodwinning. Wij hebben morgen ppen dag. Ik ben alvast gaan reizen. Net aangekomen in B&B.

      Jij ook! Groetjes, Mark

      Verwijderen