zaterdag 10 oktober 2020

Crowdfunden: rendement

In eerdere blogposts waaronder mijn halfjaarlijks updates is te lezen dat ik aan crowdfunding doe. Dankzij een blogpost van collega blogger "Uitklokken" kreeg ik ook wat inspiratie:


Maatschappelijk rendement

Als je doodgaat (dat gaan we allemaal) kun je je geld niet meenemen. Ik begin bij zijn conclusie dat het niet geld is waar we naar verlangen maar wat we ermee kunnen doen. In het rechterstaatje (onderaan) is te zien hoeveel projecten ik nog heb lopen via de 3 platforms. Zeker via het platform Lendahand is het steunen van een goed doel belangrijker geworden en het financiële rendement lager. De wetenschap iets betekend te hebben voor minder bedeelden door het meefinancieren van micro-kredieten doet goed. Is goed voor je karma zogezegd haha! 

Dus zie je een crowdfundingcampagne waar je enorm achter staat? Steun hem dan gewoon.


Financieel rendement

Nog 2 maanden tot de volgende update betreffende het financiële rendement maar het is duidelijk dat het uiteindelijk wel eens negatief zou kunnen zijn. In het gunstigste geval een kleine opbrengst. Qua investeringen heb ik me gehouden aan het advies van de AFM. Ik heb sinds juni 2015 in totaal € 8.500 geïnvesteerd waarvan ik - as we speak- €5665,49 heb teruggestort gekregen. Enkele projecten die stuk liepen en ondernemers die failliet gingen. Op dit moment heb ik dus nog €2834,51 uitstaan om quitte te spelen.


Plannen

Via geldvoorelkaar.nl waren de projecten die failliet gingen vaak die met een hoog risico. Mede vanwege de pandemie zijn ook andere projecten onder druk komen te staan en zijn er achterstanden. Verder vind ik het wel een prima platform en ik denk dat, door vooral projecten met een lager risico te nemen, ik volgend jaar nieuwe investeringen ga doen.

Via het eerder genoemde lendahand.com ga ik zeker door met investeren. Ik wacht nog even tot het uitstaande bedrag is gedaald, ik denk tot < €2000. Wat ik ook prettig vind is dat de loopduur van hun projecten vaak korter zijn (6 mnd tot 3 jr) dan die van geldvoorelkaar (4 tot 10 jr).

Zodra de projecten van collincrowdfund.nl zijn afgerond stop ik ermee. Dit was oorspronkelijk van knaB maar werd opgenomen door collincrowdfund. Vond ik minder geslaagd. Daarnaast vind ik het platform minder gebruiksvriendelijk en soms ronduit onlogisch. Van de 4 projecten is er één failliet, betaalt eentje al een tijd niet meer uit en heeft er één dispensatie gekregen en betaalt dus voorlopig alleen rente uit. Eén project loopt nog wel op schema.


Hypotheek

Qua extra aflossen mag ik tot 15% boetevrij mijn gang gaan. Doordat de oorspronkelijke som €190.000 was komt dat neer op jaarlijks €28.500. Een paar jaar geleden merkte ik op dat ik dit plafond voorlopig niet zou aantikken.

Echter, dankzij een gulle gift dit jaar en een vrijkomend deposito volgend jaar, kom ik er in 2020 en 2021 toch verrekte dichtbij! Ik ben daarom van plan om het laatste stukje (dit jaar ca €3000) er uit mijn spaargeld bij te doen. In 2021 gaat het, dankzij het sneeuwbaleffect, maar om een extra €600. Waar het op neerkomt dat ik voor de komende 15 maanden extra aflossingen heb ingepland die precies de maximale extra aflossing halen en geld dat nu nog extra overblijft ergens anders ingezet kan worden.

Aangezien ik dus een deel van mijn spaargeld gebruik is het aanvullen daarvan tot het huidige niveau (€10.000) de eerste prioriteit. Meer lijkt me niet nodig want rente krijgen we nog nauwelijks nietwaar? Zodra dat weer op orde is ga ik eens op zoek naar een paar nieuwe projecten om in te investeren. Rond mei 2021 wellicht?

Fijn weekend!

2 opmerkingen:

  1. Ik zit zelf op kapitaalopmaat.nl, crowdrealestate.nl en oneplanetcrowd.nl. Zeker de realestate is superstabiel. Op kapitaalopmaat.nl heb ik ook een enkel faillissement en nu met COVID wat uitstel, maar dat laatste is logisch in sommige branches. Overweeg dat het type investering ook uitmaakt. Ik zit bijna nooit in horeca, dat scheelt al een hoop. Dat doe ik al sinds het begin van de vier jaar dat ik het nu doe, en nu blijkt het extra een verstandige keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je me noemt, Mark!
    De winsten van crowdlending vallen mij tegen. Vastgoed schijnt het nog wel redelijk te doen. Ik blijf er voorlopig wel in investeren, maar moet voor mezelf even goed kwantificeren wanneer ik mijn verlies moet nemen.
    Projecten waar ik achter sta blijf ik doen.

    BeantwoordenVerwijderen