dinsdag 20 oktober 2020

Op dieet

Een maandje geleden heb ik een aantal youtube kanalen ontvolgt en dat bevalt me goed. Via de televisie volg ik nog nauwelijks nieuws, via de radio nog wel enigszins als er geen CD-tje draait. Je zou kunnen zeggen dat ik op "nieuws-dieet" ben gegaan.

We zijn aangeleerd dat het goed is om het nieuws te volgen. Op deze manier ben je op de hoogte van wat er op de wereld speelt en kan je een genuanceerde mening vormen. Maar de manier waarop bepaalt hoeveel nadelen er zijn.


Fabeltjesfuik

We zijn van een paar degelijke nieuwsbronnen gegaan naar een steeds grotere groep van media die schreeuwen om aandacht. Dit gebeurt door het zo snel mogelijk publiceren van de grootste schandalen en het uitlichten van negatieve kanten. Want hoe negatiever, hoe meer volgers, hoe meer reclame inkomsten. Erger nog: doordat het gaat om reclame-inkomsten gaan algoritmes je zo lang mogelijk proberen vast te houden en bieden je content aan dat aansluit op wat je al zag. Enfin, beter dan Arjan Lubach deed kan ik het niet overbrengen: veel plezier met kijken!


Coronastatistieken

Het begint bij mij behoorlijk op een verslaving te lijken en heb me voorgenomen om mijn excelbestandje nog maar eens per week bij te werken. Op dinsdagavond of op de woensdag. Verder heb ik op mijn mobiel één nieuwsapp., mogelijk dat ik die nog ga verwijderen alhoewel ik hem tot dusverre niet storend vind. De persconferenties kijk ik soms en graag blijf ik op de hoogte in hoeverre ik mijn werk op school kan blijven voortzetten.

De tijd die ik over houd ga ik aan leukere dingen besteden zoals eens een boek lezen en gitaar spelen.

Ik ben niet van plan zo ver te gaan als sommige collegabloggers zoals van geld is tijd.
De volgende spreuk is zeker nu van toepassing. Het komt uit een gebed van ene Reinhold Niebuhr, oorspronkelijk in 1943 in het Engels geschreven met de titel “Serenity Prayer” (“Gebed om kalmte”)

Aangezien niemand mij ervan heeft kunnen overtuigen dat er een God is vermeld ik alleen de kern, en die is zonder verwijzingen naar welk onzichtbaar luchtwezen dan ook:

"Schenk mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, 
de moed om te veranderen wat ik kan veranderen 
en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien."

Ach we doen nog een stukje: 

"Om één dag tegelijkertijd te leven, 
om van één moment tegelijkertijd te genieten, 
om moeilijke tijden te accepteren als het pad naar de vrede"

Peace out ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten