donderdag 6 mei 2021

Op de reservelijst!

Onder het motto: "NEE heb je, JA kun je krijgen" heb ik gisteren een kort telefoontje gepleegd met mijn huisarts. Op mijn vraag of er een reservelijst werd aangelegd voor restanten Corona-vaccin werd bevestigend geantwoord. Na de vraag of ik bezwaar had tegen Astra Zeneca (nee) werden mijn naam en geboortedatum genoteerd. Zo makkelijk kan dat dus. Ik ben benieuwd!

Investeren

Naast de genoemde investeringen in mijn auto had ik pasgeleden ook besloten de CV-ketel te vervangen. Hij vertoont nog geen mankementen maar is op leeftijd (16 jaar) en liever vervang ik hem in de zomer terwijl die het nog doet dan in de winter wanneer hij stukgegaan is. Op 5 juni a.s. gaat dit plaatsvinden en de professionele man die gaat het doen vraagt in totaal €1750. Prijzen van boven de €2500 zijn kennelijk normaal dus dit lijkt me een goeie deal.

Het is wederom een (doorstroom) combi-ketel maar nu van het merk Intergas en de huidige CW2 wordt geupgrade naar een CW4. Met modulerende thermostaat i.p.v. de huidige aan/uit.

Waterzijdig inregelen kan alleen wanneer de draaiknoppen van de radiatoren worden vervangen. Aangezien met de modulerende thermostaat al de nodige energie bespaard gaat worden en dat waterzijdig inregelen ook later altijd nog kan en nogal prijzig is (want duurt lang) kies ik ervoor om het later (of niet) te doen. De huidige klokthermostaat krijg een downgrade naar een eenvoudige kamerthermostaat. Gewoon zelf aan de draaiknop draaien, niet alle dagen van de week geprogrammeerd zoals nu. En al helemaal geen slimme thermostaat die via m'n telefoon te bedienen is.

Ten slotte kan op de nieuwe ketel een zonneboiler worden aangesloten. Misschien leuk voor later.

Belastingteruggaaf

Zojuist een blauwe envelop op de mat. (zouden die niet afgeschaft worden?) Het bedrag (€381) klopt met wat ik verwachtte alleen begrijp ik niet waarom het een VOORLOPIGE teruggaaf is. Apart, maar het bedrag staat binnen 2 weken op mijn rekening. Mooi op tijd voor de CV-ketel-man. :-)

Verkorten looptijd hypotheek

Zojuist even een mailtje naar A.S.R. gestuurd met de vraag hoe ik de looptijd verkort door extra aflossen. Ik verwacht dat het antwoord gaat zijn: "dat kan bij ons niet", maar ik laat me graag verrassen.


2 opmerkingen:

  1. CV-ketel is een prima deal, maar niet bijzonder. Je kunt enkel op basis van prijs niet vergelijken, want het merk doet zo een paar honderd euro op de prijs. Hier koste de nieuwe ketel (Remeha Tzerra Ace CW4 met dure thermostaat) incl. nieuw dakdoorvoer en aansluiten €1550,-. €2500 is eerder extreem hoog te noemen.

    Voor het inregelen: heb je alleen draaikranen of oude thermostaatkranen? Met simpele draaikranen kun je ook waterzijdig inregelen, want daarmee kun je de knop gewoon in een bepaalde stand laten staan. Thermostaatkranen zonder regelunit zijn niet in te regelen inderdaad.

    En is de simpele klokthermostaat wel één die zeker weten modulerend is? Anders zou het jammer zijn van je nieuwe ketel. En let op dat deze goed aangesloten wordt, bij bijv. Intergas zijn er twee manieren en wordt nog wel eens verkeerd gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sjef, bedankt voor je reactie en je tips! De monteur is nu bezig en gaat goed komen.

      Verwijderen