donderdag 17 maart 2022

Karmapunten

En zo vliegt te tijd en zijn er ruim 2 weken voorbij sinds mijn vorige bericht. Kennelijk had ik geen tijd of had ik niks te melden, of een combinatie van beide. Nu heb ik wel het een en ander dus here we go:


Karmapunten

Eerder deze maand heb ik geholpen met het sorteren van spullen voor Oekraïne. Ik zag op zaterdag een berichtje op FB en op zondag heb ik geholpen van 9:00 tot 14:00. De hoeveelheid spullen en vrijwilligers vond ik overweldigend en gaf veel voldoening. Een collega noemde het "karmapunten verzamelen", ik vond het wel een leuke uitdrukking.

Afgelopen week heb ik geholpen met bomen planten en met het lekkere weer was dat ook een toffe ervaring. Iets voor de wereld en je lokale gemeenschap doen, zoiets. :-)


Inkomsten

Naast mijn "vaste" baan van 0,48 fte (tot 1 aug 2022) en mijn werk bij het CvTE (0,0512 fte) ga ik over 2 weken beginnen op een school in de buurt. De afstand is 20 km en het gaat om 2 middagen (0,24 fte). Daarnaast geef ik nog bijles aan een 4e klasser in mijn woonplaats.
Qua fte zit ik dus vanaf april op 0,7712, bijlesleerling niet meegerekend. Qua werk lijkt me dit tot de zomer prima en de enige overige inkomsten die ik me nog kan voorstellen betreft de AirBnB. 


Uitgaven

Deze lente/zomer hoop ik een boel festivals te bezoeken en aangezien de kaartjes al betaald zijn in 2020 en 2021 is dat dus zonder grote uitgaven. Alhoewel een festival in Tsjechië is en daar naartoe reizen met de huidige brandstofprijzen is ook wel pittig. Hebben we er zeker voor over natuurlijk :-) Als we er toch zijn maken we er een kleine vakantie van.


Aflossen hypotheek

Zoals ik het zie is het belastingtechnisch gunstig en dus verstandig om het beetje hypotheekrente dat ik nog moet betalen te maximaliseren. Dit is te doen door aflossingen op te schorten tot december en/of aflossingen te doen met verkorting van looptijd. Aangezien ik graag mijn hypotheeksom zie krimpen en schuldenvrij zijn nog steeds een belangrijk doel is zal ik, als de inkomsten dat toelaten, blijven aflossen. Het lijkt dus dat ik vanaf april weer voldoende inkomsten zou hebben.


Vermogen

De vermogen rendementsheffing is tot nader order opgeschort omdat er gerekend werd met fictieve rendementen die bij lange na niet reëel waren. Dit werd aangekaart en met resultaat. Vooralsnog kun je dus meer sparen dan de grens van ca. €50.000 spaargeld zonder dat je daar belasting over moet betalen. Mijn buffer is bij lange na niet zo groot en ook de factor inflatie zorgt ervoor dat ik niet meer wil sparen dan een (verstandige) buffer van ca. €10.000. Vanwege inflatie zou ik dit bedrag wel iets moeten indexeren lijkt me haha. Goed, doen we elk jaar 10% meer. Vooralsnog is de inflatie niet zó hoog, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten