dinsdag 1 maart 2022

Eigen risico (au!)

Al een heel aantal jaren heb ik het vrijwillige eigen risico op maximaal staan (€500) wat resulteert in een maximaal eigen risico van €885. Doordat ik de afgelopen jaren weinig tot geen gebruik heb gemaakt van zorgaanbieders heb ik dit al lang terugverdiend.

Toch even pijnlijk om "ineens" en rekening van ruim 800 piek te zien verschijnen. Ik had het kunnen weten uiteraard. Dus 2021 was een duur jaar. Ook in 2022 zal ik de nodige zorgkosten zelf moeten ophoesten. Volgende week mag ik voor het eerst naar een psychologiepraktijk en, na even wat onderzoek over de vergoedingen weet ik het volgende:

  • Eigen risico is van toepassing
  • niet-gecontracteerde aanbieders worden niet 100% vergoed (maar 80% of 75%, niet helemaal duidelijk bij Menzis)
  • het intake gesprek valt mogelijk niet onder het eigen risico.
Daarover gesproken, op de website van de psycho praktijk lees ik dat in het eerste gesprek wordt ingeschat welk product ik nodig heb op grond van de zwaarte van mijn probleem. 
Lijkt me heel goed, ook om te weten wat het allemaal gaat kosten alhoewel dat natuurlijk niet het belangrijkste is.


Hosselen


Qua inkomsten qua hosselen is er positief nieuws te melden: Eindelijk het overtollige auo-onderdeel verkocht, voor €75! Wordt morgen opgehaald.
Sinds gisteren geef ik bijles aan huis aan een leerling uit VWO-4 die wat scheikundige ondersteuning nodig heeft. Afgesproken dat er minimaal 10 lessen worden afgenomen, de intake (haha, komt het alweer voorbij) niet meegerekend.
Mogelijk dat er meer leerlingen volgen, nog geen concrete stappen hierin, alhoewel goede mond tot mond reclame van leerling 1 mogelijk al iets oplevert.

Mogelijk dat ik de B&B binnenkort weer nieuw leven inblaas. Momenteel heb ik daar nog even geen zin in omdat ik A) mijn rust(-momentjes) nodig heb en B) ik momenteel zonder schoonmaakster zit. 
Ik ga zo zelf maar eens wat in het huishouden doen trouwens. Fijne dag!
 

2 opmerkingen:

  1. Hi Mark, ja zo ben ik ooit gestopt met tandartsverzekering en toen begon de ellende. Gelukkig at ik er geen boterham minder om, maar het doet wel even pijn! Leuk om door middel van bijles wat extra inkomen te genereren. En die psycholoog... verwacht er niet teveel van. Je hebt een goed stel hersens en weet volgens mij wel waar bij jou de schoen wringt. Maar het kan wel fijn zijn om even met een neutraal persoon wat te praten en toch iets meer over jezelf te weten te komen. Hoop dat het goed doet. By the way... mond op mond is bij beademing tijdens verlenen van eerste hulp, mond tot mond bij reclame.. zei de schoolfrik.�� Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) Verdraaid, je hebt gelijk! Ik pas de mond tot mond zo even aan :-)

    Qua psycholoog ga ik er zonder grote verwachtingen in: we zien het wel. Het eerste gesprek was in elk geval erg prettig.
    Later dit weekend post ik weer iets denk ik.
    groetjes!
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen