zaterdag 30 juli 2022

Nieuw avontuur!

Nee, ik bedoel hier niet mijn nieuwe werk (want het is voorlopig nog vakantie) maar mijn nieuwe auto cq. camper in wording!

Ik kampeer al sinds 1976 (op 1 jarige leeftijd, in Luxemburg) en als kampeermiddel werd nooit een camper of caravan gebruikt. Altijd gingen we met tent of vouwwagen, wat feitelijk niet veel meer is dan een tent verpakt in een aanhangwagentje. 

Vanwaar dan een camper? Op een Belgische website vond ik de volgende slogan die de lading wel aardig dekt:  Het avontuur van een tent, de mobiliteit van een camper.

  1. Reis naar waar jij wilt.
  2. Wil je vertrekken? Binnen vijf minuten ben je weg.
  3. Slaap lekker op een goed matras, droog en comfortabel.
  4. Geen camping = geen probleem.
  5. Je bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt.
  6. Kamperen zonder gedoe

Waarom een camper?


Deze vraag beantwoord ik even a.d.h.v. de bovenstaande 6 punten waarbij ik dan de auto + tent vergelijk met een camper:
  1. Op een rotsachtige bodem is het soms lastig tentharingen de grond in te krijgen. Een camper zet je er neer en klaar. Een tent opzetten en afbreken vind ik niet vervelend en kan het ook goed en snel. Maar in het geval van een langere reis met meerdere stops gaat het me toch wat tegenstaan.
  2. Zelfs onder ideale omstandigheden (droog) en enige voorbereiding de avond ervoor duurt het minimaal een half uur om de tent en toebehoren af te breken en in te pakken.
  3. Zeker voor de oudere jongere (haha) is dit stukje luxe zeer waardevol!
  4. Even parkeren voor een comfortabel hazenslaapje wordt mogelijk! Ook is wildkamperen een stuk toegankelijker alhoewel mijn insteek niet een standalone camper te fabriceren is waarbij wildkamperen het hoogste doel is. Qua sanitair wil ik gebruik blijven maken van externe voorzieningen. Een enkel nachtje wildkamperen, mocht dat zo uitkomen, vind ik wel prima.
  5. Dat is deels waar maar een dagje van de plek af om 's avonds terug te komen kan net zo makkelijk of makkelijker met de auto + tent. De tent met spullen staat en de auto is licht en nagenoeg leeg. Ik zou er voor kiezen fietsen mee te nemen zodat er rondom de standplaats het e.e.a. ondernomen kan worden. De camper verplaatsen voor korte stukjes lijkt me niet nodig.
  6. Bij een langer verblijf zou ik een partytent opzetten. Ik heb een hele goede van 3x3m met 2 dichte kanten en 2 kanten insectengaas. Bij zeer hoge temperaturen erg prettig!
Een extra reden: kamperen met een tentje doe je in Nederland doorgaans in de periode mei t/m september. Het lijkt me dat, zelfs in een "kale" camper deze periode al verlengd wordt tot april t/m oktober. Op het moment dat ie helemaal af zou zijn, is het interessant te ontdekken of ook kamperen bij winterse temperaturen nog comfortabel is. Bij kamperen in een camper gaat het toch om vrijheid, en als je het hele jaar door weg kunt dan is dat toch wel het ultieme gevoel!


Werken & katten


Ja, er moet voorlopig ook nog gewerkt worden, maar met 3 aansluitende werkdagen (wo-do-vr) is het in principe mogelijk van elk weekend een lang weekend weg te maken. De laptop, schoolboeken en correctiewerk kunnen uiteraard altijd mee.

Op vakantie gaan met huisdieren is iets waar ik geen ervaring mee heb. Ook daarin zou ik voorzichtig wat stappen kunnen zetten. Als ze vertrouwd raken met de camper en het rijden niet vervelend vinden dan zie ik dat als reële mogelijkheid. Ze lopen hier thuis trouwens nooit los maar altijd aan een tuigje en een lijn van 3 meter.

Transformatie


Het zou trouwens een leuk idee zijn om de transformatie van busje tot camper vast te leggen op mijn blog. Aflossen op de hypotheek zal de komende maanden toch wel niet gebeuren want

a) de spaarrekening heeft een beste knauw gehad en wil ik eerst aanvullen tot 10k
b) het verbouwen van de auto zal ook wat investeringen vragen

Nou, ik heb in elk geval een leuk project om mee bezig te zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten