maandag 25 juli 2022

Sterfelijkheid

Niet in mijn directe omgeving maar de aflopen tijd zijn er wat sterfgevallen geweest van mensen jonger dan ikzelf. Hoe ouder je wordt hoe vaker dat zal voorkomen uiteraard. Als midden 40-er ben ik er niet aan gewend en misschien moet dat ook maar niet.

Een oud-buurjongen, die ik sinds mijn kinderjaren niet meer gesproken heb, zou vandaag 42 jaar geworden zijn. Hij overleed vorige week en ik vermoed dat de crematie in besloten kring vandaag zal zijn. 

Veel langer geleden verongelukte een collega van hetzelfde bouwjaar als ikzelf. Door een samenloop van toevalligheden vond ik kortgeleden het condoleanceregister van toen (2004) waarin zijn vader nog wekelijks een berichtje aan zijn overleden zoon schrijft. Ik heb daar ook iets achtergelaten en de reactie daarop was zo ontzettend dankbaar dat ik blij ben dat ik iets heb kunnen betekenen. Hoe klein dan ook.

Een collega blogger verwoorde het laatst heel mooi maar ik kan het niet terugvinden verdorie. Het was zoiets als: "Het leven is een feest (waarbij je zelf de slingers moet ophangen) waarvan je niet weet hoe lang het duurt." "Na het vertrekken gaat het feest door", zou ik er zelf nog aan toe willen voegen.

Nou, dus. Tijd voor wat luchtigheid:


Financiën

Dat financiën voor mij een luchtig onderwerp zijn is op zichzelf al positief. :-) Het is weer de 25e van de maand en dus stond het salaris er al op. Vanuit 2 werkgevers werden, zoals verwacht, ook verrekeningen uitbetaald zoals een deel van de 13e maand. Daardoor stond er ineens een smak geld op mijn rekening. Onder het motto: betaal jezelf eerst heb ik het volgende gedaan:

  • €1300 overgemaakt naar de spaarrekening
  • €1200 in crowdfunding gestopt (4x€300)
  • €1500 in de hypotheek gestopt (looptijdverkorting)
Als mijn berekeningen kloppen, en dat doen ze meestal, is de looptijd nu een half jaar korter geworden.


Vakantie

Ik bekijk het een beetje per week. Deze week blijf ik in elk geval nog in mijn woonplaats en daarna mogelijk terug naar Tsjechië. In principe denk ik dan aan een week ook omdat ik de katten niet weer naar het pension wil brengen. Niet meer zo diep Tsjechië in maar waarschijnlijk Praag en omstreken. Dit bekort de reistijd natuurlijk al behoorlijk en ik weet nu een prima camping net over de grens te vinden.

Mijn plannen voor een micro-camper zouden nu ook eindelijk wel eens concreet mogen worden vind ik. Er eentje vinden is niet perse lastig maar vaak zijn die aan het andere eind van het land: niet handig. Ook wil ik een aankoopcheck laten doen aangezien ik zelf niet mega technisch ben en is een 2e chauffeur nodig.
Of er eentje vinden waar ik gemakkelijk met het OV kan komen....wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. ‘Het leven is een kwetsbaar feestje waarvan de eindtijd niet bekend is, zorg dat je op tijd de slingers ophangt’. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen