woensdag 13 december 2023

Donkerste dagen

De (ongeveer) twee donkerste weken van het jaar staan voor de deur.
Over 8 dagen worden de dagen weer langer. 

Twee feitelijk juiste uitspraken die hetzelfde zeggen over de uren daglicht waarbij de eerste wat negatiever kan klinken dan de tweede. Of het bewolkt of helder is en of er sneeuw ligt heeft natuurlijk ook invloed op de hoeveelheid zonlicht dat ons bereikt.

Als ik trouwens hier kijk zie ik dat, qua zonsondergang vandaag al het vroegste tijdstip bereikt wordt. (Ik woon niet in Assen maar qua lengtegraad komt deze optie het best overeen.) Nou mooi, zonsondergang is hier dus vandaag om 16:17 uur en daarna is het steeds iets later.

Qua zonsopgang licht het "dieptepunt" ongeveer op 30 december. Gemiddeld is 20, 21 of 22 december de dag met het minste uren daglicht. Als er iemand trouwens het zojuist genoteerde verschil kan verklaren tussen zonsopgang en zonsondergang: graag!

Op de kortste dag begint de (astronomische) winter en in 2023 is dat de 22e december.


Vloerisolatie aan het werk

Het draaggas (waterdamp) van de PUR lijkt nu nagenoeg verdwenen en gistermorgen was het 16,5 °C in de woonkamer terwijl het buiten een graadje of 4 was. Beneden was het dus slechts 2,5 °C afgekoeld, mooi! We gaan zien wat het gaat doen voor het gasverbruik in wat, zoals het zich laat aanzien, een lauwe winter zal zijn.

Fijne dag!

 

2 opmerkingen:

  1. Je geeft toch natuurkunde? Dan had ik wel verwacht dat je wist waarom. Maar laat ik er wat over vertellen, en wellicht kan je het in je lessen gebruiken:
    De aarde heeft een hele constante draaisnelheid van een rondje per 23u56m. Aangezien de aarde ook om de zon draait, duurt het gemiddeld nog 4 minuten voordat de aarde met dezelfde kant naar de zon wijst. Ik zeg bewust gemiddeld, want de baan om de zon is elliptisch. Ironisch genoeg staat de aarde in de winter het dichtst bij de zon, op 3 januari op precies te zijn. Hoe dichter de aarde bij de zon, hoe sneller hij beweegt, dus hoe hoger de hoeksnelheid. Het gevolg is dat de aarde in de winter iets meer dan 4 minuten moet wachten totdat dezelfde kant weer naar de zon wijst. Onze klok trekt zich hier niks van aan, die doet gewoon precies 24uur in een dag. Het gevolg daarvan is dat de zonnetijd en onze kloktijd een beetje uit elkaar kunnen driften, en dat het "vroegst donker" of "laatst licht" kunnen verschillen

    Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kortste_dag#:~:text=Op%20het%20noordelijk%20halfrond%20van,kortste%20dag%20omstreeks%2021%20juni.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, maar ik weet ook niet altijd alles. (Ik ben trouwens scheikundige.) Dank voor je uitleg en vooral de link. Helder: het komt door de elipsvormige baan van de aarde om de zon. Had ik kunnen weten en vandaag weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen