zaterdag 30 december 2023

Dag 2023

Nou, nog ruim een dag en het jaar is weer voorbij.

Als ik kort en voor de vuist weg even terugblik en vooruitblik:

  • Qua werk duizelt me een beetje aangezien ik in korte tijd nooit zoveel werkgevers had.
  • Persoonlijk: een stap gezet in persoonlijke ontwikkeling en neem me voor er in januari meer werk van te maken.
  • Plezier: redelijk wat tijd in diverse manieren van muziek maken gestoken. De singlesreis naar Marokko was ook voor 't eerst en beviel goed.
  • Gezondheid: in januari start er een traject bij een personal coach die ik toevallig persoonlijk ken :-) dacht dat ik dat maar eens ging doen. Het is een 10 weken programma.
    • Elke dag haal ik mijn stappendoel en ik sport meestal 2x per week. Gewoon blijven doen dus.
  • Een tweede reis boeken...er is een klein eilandje in de stille zuidzee, een uur of 4 vliegen vanaf Nieuw Zeeland. Ooit bij toeval ontdekt via google earth, weet niet of ik dat in mijn eentje leuk ga vinden en singles reizen daar naartoe zijn er niet haha. Een andere bestemming met weer een singlesreis kan natuurlijk ook.
Nou, ik ga nog even een klein rondje lopen. Het geknal is afgelopen, wat natuurlijk kan betekenen dat het is gaan regenen..., ik kijk wel. Het geknal is pas eergisteren begonnen dus ik mopper niet.

Zelf niks gekocht maar morgen fabriceer ik zelf nog wat fonteintjes. Vooruit, ik gooi er even een receptje tegenaan, jullie boffen maar. Benodigdheden:
  • PVC buisje of iets dat daar op lijkt.
  • vaste brandstof (koolstofpoeder, poedersuiker, melkpoeder, zaagsel, van alles lukt wel)
  • versneller / zuurstofleverancier (kaliumnitraat, kaliumchloraat (die gaat een stuk heftiger))
  • kleureffect (zout met een specifiek metaalion) of vonken (metaalpoeder)
De verhoudingen hangen uiteraard af van de gekozen bestanddelen maar het luistert niet extreem nauw en proefondervindelijk kom je een heel eind. Ik wel in elk geval :-)

Ik speel op safe dus het buisje dop ik aan de onderkant af met een propje van bijvoorbeeld papier. De bovenkant laat ik open en bij gebrek aan een lont is een paar druppels spiritus handig voor de ontsteking.

Nou, wees voorzichtig en ik zie jullie in 2024! 

1 opmerking:

  1. Ja, je bent natuurlijk niet voor niets docent scheikunde, zo'n vuurwerkje zelf in elkaar knutselen draai jij je hand niet voor om! Je hebt een behoorlijk bewogen jaar achter de rug, als ik het een beetje goed heb begrepen en heb onthouden ben je meermaals uit je comfortzone gegaan. Knap hoor! Zekerheden opgegeven voor onzekerheden mbt werk, maar ook voet bij stuk gehouden en voor jezelf opgekomen. Dat zouden meer mensen moeten doen! Goede plannen ook voor 2024 lees ik, zo'n coachingstraject - mits niet zweverig - kan een boel zelfkennis opleveren en daarmee wordt je dan als het goed is weer een wat beter mens (vooral naar jezelf toe). Die lat hoeft niet zo hoog, plezier hebben en leuke dingen doen is heel normaal. Als senior kijk ik wel eens jaloers naar mijn jongere onderwijscollega's die de boel allemaal wat minder serieus nemen, het niet nodig vinden om 5 dagen te werken en hun 'me-time' durven op te eisen. Go Mark go! Ik start volgend jaar met een hele dag workshops (a.k.a. boel geleuter, lekkere lunch, nog meer geleuter en dan naar huis). Oh ja, het invoeren van de pensioenleeftijd van 67 jaar en 3 maanden betekent dat ik eind januari kan gaan aftellen: nog 11 jaar!! 😉 Nou, ik dacht 't effe van niet!! 🤣 Succes met alle leuke plannen voor 2024, go Mark go!! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen