maandag 20 juli 2015

Dilemma

Naast de hypotheekschuld zal er binnenkort ook een restschuld zijn die ook afgelost moet worden.
Dit bedrag is gelukkig een stuk kleiner dan de hypotheekschuld met ook een veel kortere looptijd (4 jr.) De rente is echter wat hoger: 3,4%.



Mijn logica en gevoel zeggen eerst de schuld met de hoogste rente af te gaan lossen.
Of ik daar het aflossen van de hypotheek helemaal voor stil moet leggen, daarover twijfel ik nog.
Eerst maar eens zien hoeveel de restschuld precies gaat zijn.

We zullen dus binnenkort officieel samenwonen (!) waardoor we ons beider financiële zaken zullen moeten bekijken en deels samenvoegen. Onontgonnen terrein voor mij en ook de belastingaangifte zal er dan waarschijnlijk behoorlijk anders uit gaan zien. Volgens mij kan ik dan wel alle betaalde rentes (hypotheek, restschuld en studieschuld) op één hoop gooien en aftrekken.

Een vraag voor u als lezer: Als iemand tips en trucs heeft voor het financiële aspect van de overstap van alleenstaand naar samenwonen dan houden we ons aanbevolen! Een handig linkje zou al mooi zijn!

Alvast vriendelijk bedankt en een zonnige maandag gewenst!

2 opmerkingen:

  1. Wij leggen allebei naar rato in op de gezamenlijke rekening. Onze inkomens verschillen behoorlijk maar we vinden het niet eerlijk als de minstverdienende niks meer overhoudt. We vinden het ook niet eerlijk als we beiden precies evenveel overhouden, er staat bij mij bijvoorbeeld een enorme studieschuld tegenover, daar is dus ook risico voor genomen. Alles op 1 hoop kan later altijd nog..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ironisch, dat is ongeveer hoe wij het besloten hebben te gaan doen. Financieel houden we e.e.a. voorlopig nog grotendeels gescheiden. Dank voor je reactie(s) en ik heb me zojuist ingeschreven voor jullie nieuwsbrief.

    BeantwoordenVerwijderen