zondag 12 november 2017

Lagere energiekosten

Een collega blogger plaatste een goed verhaal over het overstappen van energieleverancier.
Via haar energievergelijker heb ik berekend dat ook wij iets zouden kunnen besparen.

Ik heb maar even gerekend met het jaarverbruik van afgelopen periode (juni-juni).
Dat was 2772 kWh en 1731 m3 aardgas.
We nemen gas en stroom af van Budgetenergie waar we via collectieve inkoop van VEH aan gekomen zijn. Daarvoor was het United consumers en daarvoor jarenlang de Nuon.

De afgelopen jaren hebben we steeds voor een 1-jaars contract gekozen en dat wil ik blijven doen. (Vanaf nu schrijf ik maar in de eerste persoon want vrouwlief heeft over dit onderwerp geen mening.)

Hoeveel kunnen we besparen?


Dan blijkt dat we via Qurrent jaarlijks €1467,- kwijt zouden zijn. Bij onze huidige leverancier betaalden we €1510,-. Oei, het verschil (€43) is dus minder groot dan ik net berekend dacht te hebben. Het volgende berichtje dat ik net verstuurd heb ik dus niet geheel juist, oeps...

"Geachte heer/mevrouw, om energiekosten te besparen heb ik uitgerekend dat, wanneer ik zou overstappen, naar bijvoorbeeld Qurrent of Vandebron ik ruim €150 kan besparen.
De besparing komt in zijn geheel door een welkomstbonus. Omdat ik al enige tijd een tevreden klant ben van BudgetEnergie geef ik u graag de gelegenheid met een aanlokkelijk verlengingsaanbod te komen zodat er voor mij geen reden is om over te stappen.
Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groeten"

De grootst mogelijke besparing zou (€90,-) dan overstappen naar Engie zijn waar het jaarbedrag uitkomt op €1420,- maar dat is dan niet perse groene energie. Dat willen we dan ook weer niet.

Mmm, nou eerst maar eens de reactie van Budget Energie afwachten. Eens kijken of ze het verschil van de genoemde 4 tientjes willen compenseren. Willen/kunnen ze dat niet dan ga ik denk ik toch overstappen. Als je tientallen euro's op straat ziet liggen raap je ze ook op, toch?

Fijn te weten dat we, in ieder geval de laatste 2 jaar, niet of nauwelijks te veel betaald hebben voor energie.

Minder verbruik


Overigens is het zo dat ons gasverbruik hopelijk wat omlaag gaat vanwege onze energiebesparende maatregelen. Overstappen wordt dan waarschijnlijk meer lonend omdat de welkomstbonus relatief zwaarder zal wegen. Eens kijken hoeveel ons gasverbruik kan dalen. Het dubbele glas op de eerste verdieping zal wellicht niet heel veel uitmaken maar de spouwmuurisolatie (die er al op 24 nov in gaat) zal voor ca. 20% minder gasverbruik moeten kunnen leiden.

Een beetje afhankelijk van of we een koude winter krijgen hoop ik richting de 1300 m3 te gaan.
Dat zou een besparing van 25% zijn. We gaan het zien.

GP van Brazilië


Over een paar uur start de GP van Brazilië. Max start vanaf plek 4 maar een overwinning lijkt ver weg. Het is hopen op een samenkomen van Vettel en Bottas op de eerste startrij. Daarna een spannend gevecht tussen Max en Kimi lijkt me een prima scenario.

Eén ding dat in het voordeel zou moeten werken van de Red Bulls en met name Max is dat het een stuk warmer zal zijn dan gisteren en vrijdag. Vooral de Mercedessen hebben het moeilijk bij hogere asfalttemperaturen.

De kersverse wereldkampioen zal trouwens vanuit de pitsstraat starten en Max zijn teamgenoot start vanaf plek 14. Een verrassend sterke Alonso start vanaf P6. Alles bij elkaar genoeg ingrediënten voor een interessante race!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten