zaterdag 13 april 2019

Solliciteren!

Nog één nachtvorstje en dan is de lente pas echt begonnen!

Als ik me goed herinner hadden we in februari al een paar dagen van rond de 15 °C, veel te vroeg natuurlijk. Aankomende nacht nog éénmaal onder 0 en dan gaan we vlot richting de 20°C.

Scheelt uiteraard ook weer lekker in de stookkosten etc. Ook tijdens koude maar zonnige dagen profiteer ik van de zon. Niet dat ik zonnepanelen maar van de minder energierijke infrarode straling (warmtestraling) die mijn huis binnenkomt.

Uiteraard is de zichtbare straling ("licht") ook prettig en goed voor mijn humeur.

Maar eerst nog SNEEUW VANDAAG?????


Oké...... Morgen is mijn verjaardag en ik kan me niet heugen dat ik toen nog sneeuw gezien heb. Maar dat zal dan nu ook (net) niet gebeuren dus.


Solliciteren


Ondanks de krimp groeit het lerarentekort. Ik houd altijd vacatures in de regio (en daarbuiten) in de gaten en er lijkt zich nu een mooie mogelijkheid aan te doen.

Voor degene buiten het onderwijs: met een vaste aanstelling of een tijdelijke langer dan 1 of 2 jaar heb je een opzegtermijn van drie maanden, ingaande per 1e van de volgende maand.

Het nieuwe schooljaar begint op 1 augustus. Om tijdig te verkassen zul je dus je ontslagbrief uiterlijk op 30 april moeten overhandigen. Nou ja, de eerste schooldag is pas later in augustus en, in de regio die op dat moment laat zomervakantie heeft, soms zelfs begin september.

Als een sollicitatieprocedure niet voor 1 mei rond komt en/of je wilt je huidige werkgever een hak(je) zetten, dan neem je ontslag in mei, uiterlijk op de 31e.

Van de afwegingen die zoal te maken zijn bij een eventuele overstap noem ik even de belangrijkste. Zo krijg ik het zelf ook mooi op een rijtje nietwaar?


Vaste aanstelling


Een vaste aanstelling wordt, voor zover ik zie, helemaal nergens aangeboden. In diverse regio's mede vanwege de krimp maar onderwijsinstellingen blijven in zijn algemeenheid graag flexibel. Hoe groter de stichting: hoe eerder een vaste aanstelling zou je kunnen redeneren.

Een tijdelijke aanstelling met uitzicht op vast, is het credo. Alleen: ik heb nu een vaste aanstelling en ik hoef niet weg.
Ik denk dat het in zijn algemeenheid goed is om van werkgever te veranderen na 11 jaar (dat vind ik sowieso) en ik zie steeds meer onwenselijke veranderingen aankomen maar nog een jaartje er aan vastknopen zou geen enkel probleem zijn.

Sowieso overweeg ik een "overlapjaar". Nieuwe en oude school vallen onder verschillende stichtingen wat natuurlijk extreem goed is voor mijn baangarantie. Mijn totale baan wil ik op 4 dagen houden (0,8 fte) en afhankelijk van een aantal zaken beslis ik waar ik het "schuifje" zet, zoals de loonschaal. Een geen "dubbele dagen". Ik heb eerder op 2 verschillende scholen gewerkt. Man ma/di/wo op school A en op do/vr op school B: dat werkte.

Op ma/di/wo/do/vr op school A EN B, DAT WERKTE NIET!


Loonschaal


Ik zit nu in schaal LC terwijl veel eerstegraads opgeleide docenten in de hoger schaal LD zitten. Hiervoor ben ik in het verleden al eens gepasseerd (lang verhaal) maar denk dat ik deze vanwege mijn staat van dienst al lang verdiend heb. In de vacaturetekst staat echter LC en "word on the street" is dat voor LD je "een taak erbij" moet doen. Daar kunnen we het zeker over hebben, maar ik ben wel van mening dat erg goede docenten met structureel goede resultaten LD verdienen. Zeker als ze een master-opleiding hebben. De primaire taak (lesgeven) hoort het belangrijkste te zijn (vind ik) en het gegeven: hoe verder van de lespraktijk hoe hoger het salaris is me een doorn in het oog.

Zo, amen. Dat is er ook weer uit. Ik hoop dat er onderhandelingsruimte is. Ik heb nu (nog) een prettige werkplek, met vaste aanstelling en schaal LC en dat geef ik natuurlijk niet zomaar op.


Schoolcultuur


Dit blijft toch altijd lastig te omschrijven en te peilen. Bij deze school ben ik 11 jaar geleden vertrokken en het is de vraag hoe bepaalde zaken al dan niet veranderd zijn. Met name zaken die de oorzaak van mijn vertrek waren. Een belangrijke pre is dat een drietal vrienden van mij er werken en ook met een aantal van de overige collega's zou ik het vast weer prima kunnen vinden.

Memo to self: op een rij zetten om welke redenen ik toen vertrokken ben. De belangrijkste kan ik gelijk wel noemen: de onwelwillendheid in mijn eerstegraads opleiding te willen investeren. Bij mijn huidige werkgever werd daar een stuk enthousiaster op gereageerd (en de portemonnee getrokken) en dat ik als tweedegrader werd aangenomen voor een eerstegraads functie zegt ook al veel.


Inhoud baan


Het belangrijkste onderdeel zijn uiteraard je lessen: welke groepen? Ik ben eerstegraads dus H/V bovenbouw zou een significant deel van mijn tijd horen te zijn. Dat is het nu nl. ook.
Aangezien ik heb ervaren hoe goed het is als "doorlopende leerlijnen" sterk zijn (bovenbouwdocenten geven ook les aan de onderbouw) vind ik dit een vereiste. Dus ook H/V onderbouw en voor scheikunde is dat in elk geval klas 3.

N.B.: Dit is dus een punt waar de schoolcultuur compleet anders kan zijn. Dan is de vraag: wil ik louter bovenbouw docent zijn?

Daarnaast wordt ik ook graag ingezet in de bovenbouw mavo (vmbo-GL/TL). Desgewenst ook het vak nask in klas 2 mavo/havo/vwo. Daarnaast ben ik ook bereid om wiskunde in de onderbouw te geven, als er niet genoeg scheikunde/nask uren zijn. Nou, zo breed inzetbaar zijn er volgens mij niet zoveel.

Op de nieuwe school zit de bovenbouw mavo echter in een andere plaats wat pendelen zou betekenen. Zou het eerste jaar een "overlapjaar" worden dan dus even niet: ik ga niet pendelen tussen 3 schoolgebouwen.


Woon-werk afstand


De hoofdlocatie van de nieuwe school is op minder dan 10 km fietsen. Iets wat ik dan veelvuldig hoop te doen en zo drastisch te besparen op benzinekosten. :-)

Wordt vervolgd, fijn weekend! Oh, en Max gaat het goed doen in China!

Let niet op de startpositie: slechts 5e. Max wordt morgen minimaal 3e en misschien....wel meer!


2 opmerkingen:

  1. overstappen en vaste aanstelling na jaar in jaarcontract laten opnemen.
    Net zelf (na dreigen van ontslag nemen) na een jaar een vaste aanstelling gekregen, terwijl collega nu al 2,5 jaar zit met contract tot eind dit jaar.
    Oke na dit jaar moeten ze hem wel vast aannemen (wettelijk)
    Of bespreken met je huidige werkgever en zwart op wit de hogere schaal eisen en dat je anders weggaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mark, lastig, maar laat je niet gek maken... gras is niet groener aan de overkant en meer van dat soort dooddoeners. Ik heb jaren geleden in een soort van boze bui (omdat ik gepasseerd werd voor een LC functie) mijn biezen gepakt op een leuke school. Het heeft drie jaar en een aantal banen geduurd voor ik weer ergens werkte waar ik het leuk vond. Daar ben ik nog steeds en inmiddels LD-er. Nu ben ik begin 50 en heb ik niet meer de behoefte om te switchen van werkgever, maar zoek wel steeds nieuwe dingen uit op de school waar ik nu werk zodat mijn werk leuk en afwisselend blijft. Solliciteren kan altijd, soms is een gesprek voldoende om je te doen beseffen dat je al een leuke baan hebt, en soms is er zo'n klik dat je zin in een nieuwe school krijgt! Met jouw ervaring kan je volgens mij ook prima onderhandelen, je geeft een vak waar niet veel goede docenten in te vinden zijn én je hebt jaren ervaring.... ik zou het wel weten als schoolleider! Succes en keep us posted! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen