donderdag 30 januari 2020

Ik doe het niet meer

Voor het eerst sinds....ooit (?) is er een meerdaagse onderwijsstaking van het basis-. voortgezet en speciaal onderwijs. Ik staak ook wat betekent dat ik achterstanden ga inlopen. Eerst een boel correctiewerk dat nog af moet.
Overigens wordt het niet geven van de lessen van vandaag en morgen in mindering gebracht op het volgende loonstrookje...

Er zijn veel redenen waarom ik staak, het groeiende lerarentekort is wellicht de belangrijkste.

Hier een stukje uit een artikel van de website van de AOB.

AOb-voorzitter Stolk. “Er is zich een ramp van nationale omvang aan het voltrekken. Er komt straks een hele generatie leerlingen de middelbare school binnen die niet het basisonderwijs hebben kunnen krijgen waar ze recht op hebben. Dat werkt door in het vervolgonderwijs en later in de maatschappij. En dan komt minister Slob bij de presentatie van de noodplannen met ‘het goede nieuws’ dat hij negen miljoen euro vrijmaakt voor zij-instromers? Dat is een volstrekte minachting van de ernst van de situatie.”


6 opmerkingen:

  1. Wat ik niet helemaal snap, je staakt en krijgt niet betaald. Dat is toch wat je schrijft? Vervolgens ga je wel (onbetaald) aan het werk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correct. Zo kan ik een deel van de hogere werkdruk vanwege het staken opvangen.
      Er zijn zelfs collega's die helemaal niet gaan staken (voor lagere werkdruk) vanwege de verhoogde werkdruk...

      Verwijderen
  2. Er is een werkdrukregeling. Deze wordt op de school van mijn dochter goed ingezet; zo staat de "hoofdjuf" nog maar drie in plaats van vier dagen voor de klas. Die vierde dag mag ze in het geheel besteden aan administratieve en andere zaken.

    Ik heb heel lang begrip gehad voor docenten in het basisonderwijs. Maar sinds ik weten wat er op hun loonstrookje staat èn die werkdrukregeling in werking zie snap ik het niet meer zo goed, eerlijk gezegd.

    Jammer dat er weinig docenten zijn in sommige delen van het land. Maar verder hebben die juffen en meesters het héél wat beter voor elkaar dan veel andere werkenden.

    Een bijkomend nadeel van dat gestaak is dan ook wel weer dat je de ouders treft. Deze ouder bijvoorbeeld, die altijd bereid is om kinderen te vervoeren, luizen te pluizen, technieklessen te geven en handwerkmoeder te spelen. Maar deze week en volgende week niet. Ik moet namelijk werk inhalen omdat ik deze staakdagen niet kan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas hebben wij niet zo'n werkdrukregeling. Overigens is het zo dat alle werkenden nog steeds voor de crisis van 2008 aan het betalen zijn. Het verdeel en heers verhaal werkt helaas nog al te goed. Laten we elkaar niet in de haren vliegen en respect hebben voor iedereen die staakt. Dat doen mensen normaal gesproken alleen in geval van uiterste nood.

    Als iemand suggesties heeft over een betere vorm van staking houd ik me trouwens aanbevolen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Mark en alle mensen die hebben gereageerd op jouw blogpost, ik werk zelf in het mbo en weet dat er een aantal mbo-scholen ondermaats presteren. Gelukkig is er dan een onderwijsinspectie die controles uitvoert en een school dus ter verantwoording kan roepen en verbeterpunten geeft. Voldoet een school dan nog niet aan de eisen dan worden er maatregelen getroffen. Deze controles zijn niet jaarlijks, maar alle scholen komen aan de beurt, minstens een maal per vier jaar. Daarnaast kan ik beamen dat de werkdruk voor docenten in alle vormen van onderwijs steeds hoger wordt, onder andere door allerlei extra administratieve handelingen die verricht moeten worden waardoor lesgeven soms een bijzaak lijkt te worden. En dat is jammer van de tijd en kennis van docenten, zij zijn namelijk docent geworden omdat zij graag wilden lesgeven, en niet omdat zij graag een administratie wilden bijhouden! Groet, Niek

    BeantwoordenVerwijderen