zaterdag 25 april 2020

Werk en vakantie en...

Terwijl de meivakantie is aangebroken even een overzicht, voor mezelf en voor de geïnteresseerde lezer. Aangezien een boel mensen het in deze tijd financieel niet gemakkelijk hebben was ik even terughoudend om te bloggen over de aanstaande salarisverhoging in het voortgezet onderwijs.
Maar aangezien er op werkgebied nog meer nieuws is en deze/dit blog in de basis gaat over het aflossen van mijn hypotheek waag ik me er nu toch maar aan.


Nieuwe CAO-VO aanstaande


Oké, hij is er nog niet maar een onderhandelingsakkoord is er wel en alle signalen zijn dat het vaststellen van een nieuwe CAO nog maar een formaliteit is. Qua salaris gebeurt er het volgende: 
  • 2,75% loonsverhoging met terugwerkende kracht naar maart 2020
     (Hopelijk breekt er nog eens een tijd aan dat loonsverhogingen niet in procenten maar hele euro's gaan zodat de inkomensverschillen relatief kleiner worden.)
  • 0,6% verhoging van de eindejaarsuitkering (wordt 8%)
  • Eenmalige uitkering van €750 (bruto) naar rato (voor mij is dat €638,40), uitgekeerd in juni 2020.
Deze maand heb ik voor het laatst het oude salaris ontvangen. Aankomende maand gaat de loonsverhoging in waarbij de verhoging van maart en april dus ook uitgekeerd wordt. Met de eenmalig uitkering in juni en het feit dat ik, net als u waarschijnlijk, nu minder uitgeef kan ik stellen dat de komende maanden het extra aflossen geen moeite kost.


Steun


De afgelopen tijd heb ik 2x geld overgemaakt naar het Rode Kruis en 2x naar mijn tegoed bij mijn stamcafé. (Daar moeten ook gewoon rekeningen betaald worden.) Ook heb ik het wekelijkse huis aan huis krantje gesteund met een kleine donatie.
Mijn schoonmaakster komt zoals gewoonlijk om de week en reeds betaalde concert- en festivalkaartjes wissel ik niet in maar bewaar ik voor volgend jaar.


Liever naïef dan cynisch


Ik sta overwegend positief in het leven en ik mag graag plannen maken en naar het doel ervan uitkijken. Waar ik echt een bloedhekel aan heb zijn mensen die cynisch ingesteld zijn en het niet kunnen laten om hun uiterst realistische en soms ronduit pessimistische visie te ventileren. Op zich is dat ventileren al hinderlijk genoeg maar als het ook nog als reactie is op iets waar ik voorpret/hoop/positieve gedachten over heb: zeg dan gewoon niks! Laat mensen hun "dromen" houden.

Dan ben ik ook nog eigenwijs genoeg om te stellen dat iemand met een overwegend positieve visie iets meer recht heeft deze te uitten omdat iedereen daar baat bij heeft of zou kunnen hebben. Je schaadt er helemaal niemand mee. Bij een overwegend negatieve visie praat je elkaar alleen maar de put in en wordt de wereld er niet leuker op.
Oké, dat is er ook weer even uit. Overigens heb ik bovenstaande ook in enige bewoordingen al geuit richting de zender(s). 


Volgend schooljaar


Even er vanuit gaande dat we in het najaar en winter niet in een ernstige tweede pandemiegolf zitten (ik blijf positief) en dat we een relatief normaal schooljaar krijgen kan ik zeggen dat ik er, nu al, enigszins naar uitkijk.

Zoals ik een paar weken al schreef waren er, tot voor kort, nog wat onduidelijkheden. Welnu, ik heb een gesprekje gehad met de rector en eergisteren kreeg ik een aangetekende brief binnen met daarop een voorstel, dat ongeveer alsvolgt luidde:
  • v.a. 1 aug een nieuwe tijdelijke aanstelling (vanwege geen volledig beeld van mijn functioneren vanwege Covid-19)
  • voor een wtf van 0,80 fte
  • tegen salaris LD, trede 11
  • een bestuursbenoeming, maar voor dit schooljaar gewoon geheel op dezelfde locatie
Aangezien ik het nog niet krijgen van een vaste aanstelling niet erg vind (want: A) komt goed en B) werk zat) beschouw ik het als goed nieuws!

Het effectueren van de beloofde LD-schaal zie ik als een groot blijk van vertrouwen en ik denk dit aanbod te gaan accepteren. Over wat details mail ik nog even met de rector en dan zit ik voor weer een schooljaar gebakken.


Tenslotte


De komende ruime maand dus vakantie en daarna nog even doorgaan met onderwijs op afstand. Hopelijk op dinsdag 2 juni weer (deels) fysiek op school aan het werk. Ik zou zeggen: pak maandag 1 juni er ook bij (2e pinksterdag) maar dat zal wel niet gebeuren...
Ik krijg het gevoel dat als we een maand verder zijn er ook qua vakantie weer het een en ander te plannen valt.

Oh, en bij de tandarts werd 1 losse vulling geconstateerd (en een boel tandsteen) dus ik mag volgende week nog een keer terug. 

4 opmerkingen:

  1. Hi Mark, proficiat met je LD schaal, en ook met je verlenging! Mag ik vragen wat voor een extra taken je hebt met LD, of werkt dat bij jullie niet zo? Ik ben ook LD-er en heb daarom wat extra taken. Fijn om je positieve verhalen te lezen, en ook om te lezen hoe je anderen steunt. Ben het roerend me je eens, gemekker levert niet meer op dan nog meer gemekker. Goede vakantie! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Niek, dankjewel! Ben er erg blij mee, na al die strijd bij vorige werkgevers etc.
      Bij deze school is er niet gerept over extra taken. Dat veel schoolleiders LC en LD benoemingen gebruiken om diverse taken (vaak management) uit te zetten is niet vastgelegd in de CAO.
      De kerntaak is uiteraard nog steeds goede lessen verzorgen en iemand die dat bovengemiddeld doet (waarbij ook ik ook excellente 2e graders bedoel) mag beloond worden zonder dat hij/zij allerlei taken moet doen die verder van de kerntaak afliggen.

      :-) Wij zitten meestal wel op dezelfde golflengte merk ik!
      Dank, jij ook!
      groetjes,
      Mark

      Verwijderen
  2. Ik denk dat ik eens ga praten met mijn leidinggevende, ik krijg er steeds meer taken bij en dit gaat toch vaak ten koste van mijn lessen (te weinig voorbereidingstijd bijvoorbeeld). Ik ben daardoor inderdaad een goedkope 'manager' aan het worden, wel de lasten, niet de lusten! ;-) Mee eens # zelfdegolflengte!! Gr Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed plan, zou ik zeker doen!

      Haha, die #tag houden we erin!

      groetjes,
      Mark

      Verwijderen