dinsdag 12 mei 2020

Genezen van Covid-19, update

Alweer tijd voor een vervolg op mijn post van 6 mei.


Waar gaat het nog niet goed?


Vorige week waren er 32 landen met 80% zieken of daarboven, vandaag zijn dat er nog 31.
Rusland en Bangladesh (met grote bevolkingsaantallen) bevinden zich nog net in deze groep. Weinig West-Europese landen in deze lijst. Alleen Portugal en Vaticaanstad hebben nog een hoog percentage zieken. Het continent Afrika is oververtegenwoordigd in deze lijst, zoals te verwachten was.



Waar gaat het wel goed?


De lijst met landen met <20% zieken is wederom met 8 gegroeid naar 39: positief!
In 6 landen zijn er helemaal geen patiënten meer waarvan 2 landen zonder sterfgevallen.
In China nog slechts 111 patiënten, in Cambodja en Trinidad nog maar 1.


In West-Europa gaat het over het algemeen goed. IJsland is bijna Corona-vrij en Denemarken en Ierland hebben zich aan dit lijstje toegevoegd. Ik verwacht dat de tot nu toe zwaarst getroffen Europese landen spoedig onder de 20% zullen duiken, Spanje het eerst.
Ook in Oost-Europa zijn er landen die het ergste al een tijdje achter zich hebben liggen: Montenegro en Kroatië.


Nederland


In Nederland daalt het aantal door Covid-19 patiënten bezette IC-bedden geleidelijk met gemiddeld 20 a 25 per dag. Vandaag liggen er nog 451 patiënten in Nederlandse ziekenhuizen en 12 in Duitsland. De grens van 500 bedden zijn we dus ruimschoots door.


Versoepelingen


Per 1 juni mogen de terrassen, onder voorwaarden uiteraard, weer open. Mits de cijfers goed blijven en gezien het feit dat de versoepelingen gisteren zijn ingegaan zouden we een eventueel negatief effect pas ca. 2 weken later merken. Ik hoop dat het effect, als dat er al is, zo beperkt is dat er geen stijging van door Covid-19 bezette IC-bedden zal zijn maar ten hoogste een status quo. Als de daling van gemiddeld 20 patiënten per dag nog 2 weken aanhoudt dan zitten op 26 mei op "slechts" 200 bezette IC-bedden.

Er wordt, zoals ik vorige keer al voorstelde en enkele horeca-bazen met mij, om op een andere datum dan 1 juni (2e pinksterdag) de terrassen te openen. Stel je voor dat het die dag stralend weer is en vrijwel iedereen wil "even" en terrasje pakken. Ik hoop dat ze het vervroegen zodat het hele weekend vrijgegeven wordt. Meer spreiding etc. Eerder mag trouwens ook hoor ;-)

KHN (Koninklijke Horeca Nederland) zou liever zien dat de horeca vanaf 20 mei 'gefaseerd' open kan, en meer dan alleen de terrassen. "We nemen onze verantwoordelijkheid met de broodnodige maatregelen om de gezondheid van de mensen te waarborgen. Consumenten zijn het ook zat, wij kunnen voorzien in een behoefte en dat willen we graag", zegt Directeur Dirk Beljaarts.


Weer naar school


De helft van de basisschool leerlingen mocht gisteren weer naar school. De andere helft vermoedelijk vandaag. Ik woon naast een kinderopvang en basisschool-dependance en het was goed weer de vertrouwde geluiden te horen van spelende kinderen.

In de week van 1 juni mag ik ook weer doen waar ik goed in ben: voor de klas staan. Ik grote lijnen weet ik hoe het er dan aan toe zal gaan maar momenteel zitten we in een digitale toetsweek, dus ik laat de mailbox even een aantal dagen voor wat ie is. Die details komen nog wel.

Later deze week zal ik er eens een post aan wijden. Fijne avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten