zondag 25 april 2021

Bespiegelingen

Terwijl er al 5 miljoen Nederlands zijn geprikt en het voorjaar nog niet echt wil beginnen even een paar bespiegelingen.


Terras or not? 

Mijn stamkroeg blijft nog even dicht. Als belangrijkste reden wordt aangevoerd dat de zorg momenteel nog overbelast omdat de ziekenhuis- en IC-opnames vooralsnog hoog zijn. Ik begrijp het en vind het dapper dat ze het zo doen, ook een goed verhaal erbij. Misschien dat ik terrasbezoek ook nog even uitstel.

Samenvatting uit een artikel van het NRC (aanrader): Na een „gereedschapskist met maatregelen”, de "escalatieladder", een „routekaart” en „signaalwaarden” hebben we nu het ‘stappenplan’, waarin is vastgelegd hoe de samenleving weer heropend kan worden.

Het nieuwe stappenplan lijkt geënt op de Britse praktijk: premier Boris Johnson wil de samenleving in vier stappen openen. De tweede stap werd maandag gezet – onder meer terrassen, sportscholen en niet-essentiële winkels mogen weer open. Johnsons adagium „geen datums maar data” – alleen als de besmettingsaantallen laag genoeg zijn, kan de volgende stap worden genomen – lijkt op het Binnenhof geen weerklank te vinden. In kabinetskringen wordt wél weer een datum genoemd: 28 april. Dan zouden terrassen en winkels mogelijk weer open kunnen. 

Ik vind het hemeltergend dat Rutte en andere politici het niet voor elkaar krijgen om helderder te communiceren. Bij bepaalde dalingen van de cijfers zijn er versoepelingen mogelijk. We denken dat op datum x dit zover is. Waarom dan niet die cijfers noemen (zoals in veel andere landen om ons heen zoals Duitsland en het V.K.) maar elke keer maar datums blijven noemen? Voor iemand met een bèta-brain is zoiets onbegrijpelijk. Zit er nu werkelijk niemand in de regering die op een dergelijke gestructureerde manier kan nadenken??? 

Maar wat is dat? Ik zoek naar een afbeelding en vind ineens deze:

Bron: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/kijk-mee-naar-de-zoveelste-coronapersconferentie

Hopelijk zijn de kleine lettertjes te lezen. Voor zover ik het zie worden EINDELIJK cijfers en trends daarvan gekoppeld aan versoepelingen. Had concreter gekund maar het is een begin. Qua vaccinaties lopen we heel iets achter maar qua ziekenhuisbezetting zouden we al stap 3 kunnen nemen. En de data staan nog overal bij vermeld. Nou ja. We zijn ook pas 15 maanden bezig dus we geven het even tijd...

Andere zaken

Gisteren kreeg ik per aangetekende post een "aanzegging voortzetting arbeidsovereenkomst". Ik heb hem ondertekend wat het volgende betekent:

  • Ik heb nu een vaste aanstelling (joepie!)
  • Mijn werktijdfactor wordt (0,7 + 0,0512 =) 0,7512 fte. Ik ga een dagdeel minder werken, tenzij we de lessen niet afgedekt krijgen. In elk geval maximaal (0,8 + 0,0512 =) 0,8512 fte.
  • Ik blijf werkzaam op dezelfde locatie.
  • Volgend jaar zit ik in trede 12 (schaal LD). Omdat dit de hoogste trede en schaal zijn die 99% van onderwijzend personeel kunnen bereiken vond ik het het vermelden waard :-)
Ik ga volgende maand de CV-ketel laten vervangen en, cliffhanger.... ik stop voorlopig met extra aflossen(!) Tot over een paar dagen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten