donderdag 5 januari 2023

Crowdfunding - 1e statusupdate van 2023

Hallo, hier de halfjaarlijkse update over mijn crowdfund activiteiten en daarmee een vervolg op de post van juli 2022. Ik heb de afgelopen 6 maanden in 4 nieuwe projecten geïnvesteerd. Hier is alweer deel 11 uit de serie:

Status crowdfunding

Er "lopen" nog 2 projecten lopen via geldvoorelkaar. Eén project heeft recent volledig uitbetaald.

Van mijn totale investeringsbedrag van €3800 heb ik  €3640,37 terug ontvangen (95,8 %). De 2 projecten betalen helaas verre van regulier uit, zo nu en dan druppelt er wat. Dit 7-jarige avontuur zal hoogstwaarschijnlijk een klein verlies geven tenzij de 2 projecten nog gaan uitbetalen en/of ik hier in nieuwe projecten investeer. Voorlopig doe ik dat niet.

Dan zijn er 8 projecten via lendahand, waarvan 4 nieuwe. Het rendement is laag maar het geeft een goed gevoel mensen in armere landen een handje te kunnen helpen. Om die reden blijf ik nieuwe investeringen doen via dit platform. Betalingsachterstanden zijn er niet en 2 projecten zijn ondertussen geheel uitbetaald. Van de €6300 is €4388,08 ontvangen (69,7%) en als het goed blijft gaan zou ik uitkomen op een plusje. 

Het elfde project loopt via Collin crowdfunding. Hier is het redelijk hommeles. Eén project heeft laatst volledig uitbetaald. De 2 overige zijn recentelijk en langer geleden afgeboekt. Het laatst lopende project druppelt maandelijks nog iets. Gelukkig waren mijn investeringen hier bescheiden. Van de €800 is €530,20 terug ontvangen (= 66,3 %)

Totaal dus 11 actieve projecten. Mogelijk dat ik dit jaar er weer een aantal aan zal toevoegen en dan vermoedelijk alles via Lendahand. 



Samenvattend:

Sinds mijn vorige update heb ik €315 ontvangen. Van de 11 lopende projecten zijn er 3 met een betalingsachterstand. De overige 8 projecten lopen volgens schema. Bij de volgende update in juli zullen er waarschijnlijk weer 2 projecten volledig afgelost te zijn. 

Momenteel sta ik dus nog €2341,22 in de min en houd de focus op extra aflossen en niet op crowdfunding. Een beetje op de waakvlam dus. Minimaal 10 projecten dus, en nieuwe liefst via lendahand waar de rendementen trouwens hoger zijn dan in het begin.

Rijker ben ik er vooralsnog niet van geworden maar veel armer gelukkig ook niet. Wel ben ik er een beetje wijzer van geworden en vind ik het een leuke bezigheid. Hopelijk dat ik in de toekomst dusdanig in de plus sta dat ik alleen nog investeer met mijn winst maar dat moment is nog ver weg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten