zaterdag 19 januari 2019

Fietsen of carpoolen?

Door M van niettot71 op het idee gebracht ook iets te schrijven over mobiliteit.


Auto


Alhoewel ik momenteel vrijwel voltijds werk zijn mijn lessen ingepland op 4 dagen. Woon-werk afstand is met de auto 20 km dus hiermee bespaar ik al de nodige liters brandstof. Een enkele keer moet ik alsnog op woensdag naar school. Sowieso is het jaarlijkse open huis altijd op een woensdag in januari.

Ik rijd in een Suzuki Swift (hatchback) waarvan het gemiddelde verbruik zo 1 op 18 is. Ik tank meestal Blue-one of E-10 dat de goedkoopste vloeibare brandstof is met het grootste gehalte bio-ethanol.

Op maandag en vrijdag (en soms ook op dinsdag) carpool ik met een collega uit dezelfde woonplaats. Als ik rijd haal ik haar op, als zij rijdt fiets ik naar haar toe (1 km). Dit is handiger omdat dit op de route naar werk ligt en ze niet 2 km voor niets hoeft te rijden en voorkomt tijdnood omdat haar kind eerst naar school gebracht moet worden. Overigens hebben we een roostermaker die het voor elkaar kreeg om ons geen eerste uren toe te bedelen zodat dit allemaal mogelijk is. Een prettig bij effect is dat mijn "winterdip" feitelijk niet bestaat omdat we rond 8:15 uur vertrekken. Zelfs rond de kortste dag is het dan al schemerig en bij aankomst op school (8:35-8:40 uur) wel licht.


Openbaar vervoer


Het is mogelijk om met het OV naar het werk te komen maar de afhankelijkheid vind ik niet prettig. Ook moet er over dit korte stukje overgestapt worden naar een andere bus of naar de trein.
De kosten voor een enkeltje (zonder korting) liggen tussen €4,95 en €5,70. Een dagelijks retourtje komt dus neer op €10,- tot €11,50 waarbij eerst nog 1,5 km gefietst moet worden.
Werkzaamheden buiten school in Arnhem of Utrecht doe ik dan wel weer met het OV.


Fietsen


Wanneer ik naar het werk fiets kan ik binnendoor wat afsnijden waardoor de afstand slinkt tot ca. 17,5 km. Per schooljaar fiets ik weinig, meestal een keer of....twee? Dit schooljaar heb ik er trouwens al twee keer opzitten en ik heb het voornemen om in het voorjaar vaker te fietsen.

Laat ik dit voornemen direct vastleggen: In de maanden maart, april, mei, juni en juli wil ik (minimaal) 1x op de fiets naar het werk. Misschien pak ik februari er ook nog even bij. Op school zijn niet echt faciliteiten om je op te frissen wanneer je bezweet aankomt, dat denk ik tenminste. Een fris T-shirtje en een busje deodorant is misschien genoeg?


Auto vervangen voor e-Bike of ligfiets?


De auto wegdoen vind ik geen optie omdat ik graag mobiel blijf. Mijn broer woont op één van de waddeneilanden en heeft zelf geen auto. De reis van daar naar hier met het OV duurt een uur of 5. Met de auto ca. 1½ uur korter.
Gezien de hiervoor genoemde activiteiten en de hoge aanschafprijs vind ik een e-Bike ook niet voor de hand liggen. Die enkele keer dat ik fiets mag dan ook wel tellen als sportmoment :-)
Een ligfiets heb ik overwogen en zelfs uitgeprobeerd maar ik kon, ook na herhaaldelijk proberen, geen evenwicht houden haha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten