zondag 29 maart 2020

Logaritmisch

Toch nog even een aanvulling vandaag.

Trends zijn grafisch het meest inzichtelijk en om op een zinvolle en niet tijdrovende manier inzicht te krijgen in het verloop van de pandemie pak ik het als volgt aan:

Van een beperkt aantal landen houd ik het dagelijkse cumulatieve sterftecijfer bij en maak hier een logaritmische grafiek van.

Ik heb ervoor gekozen om de top-12 qua aantal besmettingen, minus Zwitserland, te volgen. Van Zwitserland (op nr. 9) kan ik geen dagelijkse gegevens vinden. Mogelijk dat ik binnenkort nog Turkije zal opnemen want daar ook daar grijpt het virus nu snel om zich heen.

Voor alle landen heb ik dag 1 gedefinieerd als de dag met 10 of meer slachtoffers (cumulatief).


De grafieken van Zuid-Korea en China vallen duidelijk op doordat ze veel minder steil lopen en/of sterk zijn gaan afbuigen. De grafieken van Iran, Italiƫ en Spanje zijn alle drie in enige mate aan het afbuigen, gelukkig. Die van Nederland (zwarte vierkantjes) zwabbert een beetje maar in elk geval is duidelijk dat ie minder steil gaat als in het begin.

Aan de lijn van de V.S. heb ik handmatig een trendlijn toegevoegd waarop de laatste 10 complete metingen bijna perfect aansluiten. Het laatste bolletje is van vandaag en de dag is, zeker in de V.S., nog niet voorbij. Zou deze trend zich voortzetten dan zou op 3 april het 10.000-ste slachtoffer te betreuren zijn. Dit is best voor te stellen aangezien Italiƫ deze grens gisteren al over ging.

Echter, 8 dagen later (op 11 april dus) zouden er in de V.S. 100.000 slachtoffers zijn. Rond 19 april een miljoen... Nogmaals, als de huidige trend aanhoudt.


Nederland


Vandaag weer 132 doden erbij, de zwaarste dag tot nu toe. Hopelijk de zwaarste dag overall wat zou betekenen dat we in Nederland op de helft zijn.
Qua besmettingen was de toename juist iets beperkter....nou ja, we gaan het zien.

Pas goed op elkaar (van afstand) en hou je haaks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten