zaterdag 18 september 2021

Ander werk? - deel 2

Aangezien de puzzel die voor me ligt complex is en veranderlijk is en ook nog eens directe invloed heeft op mijn aflosgedrag denk ik dat ik voldoende te bloggen heb voor een vervolgserie/rubriek hahaha!

Wellicht dat ik de lezer ermee kan boeien, en sowieso is het voor mij lekker om de zaken op een rijtje te krijgen.

Genomen stappen


Ik heb een mailtje gestuurd naar een privéschool waar ik vorig jaar al bijna aangenomen was totdat de vacature verdampte. A.s. maandag een telefonisch gesprek, ben benieuwd of ze iets hebben.

Daarnaast heb ik gesolliciteerd bij een school in de buurt voor een kleine en tijdelijke vacature. In een ver verleden heb ik er al eens gewerkt en ben benieuwd of/wat we voor elkaar kunnen betekenen. De vacature lijkt acuut (want "per direct") dus wellicht dat ze me graag willen hebben. De vacature is tijdelijk en ik ben benieuwd wat dit inhoudt. Tot einde schooljaar of korter? Vermoedelijk iemand die om redenen is uitgevallen. Geen zwangerschap want die zie je eerder aankomen.

Per direct inzetbaar is natuurlijk een dingetje met 3 maanden opzegtermijn maar daar mogen de directies onderling over gaan strijden. Mijn ontslagbrief heb ik trouwens al geschreven.

De komende maanden ga ik veel minder aflossen dan gepland en de vrijkomende deposito houd ik voorlopig in de pocket. Ik kan altijd in december nog besluiten om tot het maximale boetevrije bedrag af te lossen. De komende aflossingen doe ik weer ouderwets (lastenverlichting) om de maandlasten nog wat te laten dalen. Vanaf januari zou de bruto maandlast dan onder de €400 duiken. Zouden plannen voor bijvoorbeeld een sabbatical toch concretere vormen aannemen dan is wat spaargeld uiteraard vereist. 

Extra inkomsten via B&B genereren zou trouwens ook nog kunnen. Ik heb trouwens ook kosten gemaakt (wifi boosters, nieuw beddengoed), es kijken hoe we dat doen bij de volgende belastingaangifte.

Stappen komende weken


Eerst eens zien wat bovengenoemde lijntjes opleveren. Verder denk ik dat het verstandig is om z.s.m., dus voor 1 oktober, mijn deeltijdontslagbrief ga indienen. Wellicht dat een telefoontje naar de bond betreffende deeltijdontslag slim is. Kan een werkgever het weigeren? Het lijkt me van niet want volledig ontslag kan ook niet geweigerd worden. Zoals eerder gezegd heb ik, over de resterende fte, niets te eisen maar het feit DAT ik naar 0,4 fte wil moet volgens mij gewoon mogelijk zijn. Even navraag doen kan geen kwaad.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk geheel ontslag nemen en een deurtje openzetten voor een nieuw contractje: wordt vervolgd.

Met het indienen van mijn ontslag voor 1 okt. betekent dat ik per 1 januari in een nieuwe situatie terecht kom. Met dat in het vooruitzicht lijken de komende maanden draaglijk te worden.

Verder is mijn detachering bij het CvTE ook nog een factor want daar kan/mag ik alleen werken als ik bepaalde klassen lesgeef op het VO. Volgens mij is dat de enige voorwaarde en hoeft niet perse volgens detachering gewerkt worden maar kan ook rechtstreeks uitbetaald worden. Als ik dit goed heb vermoed ik dat ik daar sowieso tot de zomer werk heb.

Verder verdiepen in het werken als ZZP'-er is ook nog iets dat moet gebeuren, maar op iets langere termijn.

Puzzel


Een ingewikkelde puzzel maar die vind ik vaak juist uitdagend! Wat sowieso al veranderd is is mijn mindset: niet meer een puzzelstukje en wezenlijk onderdeel van de organisatie maar iemand die er werkt en niet (meer) bezig is met bredere belangen en langere termijnen. In mijn hoofd ben ik dus al een ZZP'-er zou je kunnen stellen :-)

1 opmerking:

  1. Hoi Mark, dat lijkt me een prima mindset om de komende tijd je weer mee te doen! En wat betreft dat deeltijdontslag: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-meer-of-minder-uren-werken Dit had je misschien al gelezen? Spannend, ben ook benieuwd hoe het verder gaat. Ik kijk uit naar deel 3! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen