vrijdag 14 juli 2023

Aspartaam

Frisdrink drink ik weinig, maar als ik het drink dat nooit de light versie omdat ik die smerig vind. Enige uitzondering is Rivella light maar daar bestaat volgens mij ook geen non-light versie van.
Als scheikundige vind ik dat er op zijn zachtst gezegd een beetje losjes met potentieel carcinogene stoffen wordt omgegeaan. Dat je 4,5 L frisdrank per dag zou moeten drinken om de huidige schadelijke dosis te bereiken ligt me te dichtbij een haalbare hoeveelheid. Ook worden andere bronnen van Aspartaam (kauwgom, zoetjes in de koffie etc.) dan niet meegerekend. 

Dat er sinds een paar jaar tijd in de wet geregeld is dat er minder suiker per liter in frisdrank mag zitten, ach, misschien best een goed idee. Een beetje betuttelend wellicht. Maar dat vervolgens ALLE producenten de zoetheid op peil gaan houden met kunstmatige zoetstoffen waaronder Aspartaam...tja, dat had ook wel even wettelijk geregeld mogen worden! 

Ik bedoel: dit gebeurde stilzwijgend en onder de radar en waar je als consument mag verwachten dat je bij een zoet smakend light product kunstmatige zoetstoffen binnenkrijgt vind ik dit absoluut niet logisch bij reguliere frisdrank.

De eenvoudige oplossing: koop je cola en sinas in Duitsland. Daar zitten geen kunstmatige zoetstoffen in en zo te proeven ook iets minder suiker. 

Bij deze beveel ik de Fritz-Kola en Sinalco aan die je kunt krijgen bij bijvoorbeeld Trinkgut. De keuze is reuze: dus niet geschikt voor mensen met keuzestress. Bij binnenkomst passeer je eerst 12 miljoen soorten watertjes.

Ik ben nu aan het surveilleren bij de laatste herkansingen, straks nog even snel nakijken want om 15:00 uur begint de personeelsdag. Had ik al gezegd dat de rapportvergaderingen a.s. maandag al zijn? Nergens een school meegemaakt waar het schooljaar zo onnodig rommelig en slecht gepland eindigt. Verdere voorbeelden laat ik achterwege want het is bijna vakantie en mijn humeur is goed :-)

Fijne dag!



4 opmerkingen:

  1. Sinds er in alle frisdrank kunstmatige zoetstoffen zitten drink ik geen enkele frisdrank meer. Vind het smerig en niet nodig om deze zoetstoffen tot me te nemen. Mijn moeder gebruikte vroeger zoetjes in haar koffie. Ik heb dat toen ook wel eens geproefd, gatver! Mijn eerste vakantieweek zit er al weer op, time flies when you are having fun! Ik heb het personeelsuitje dit jaar overgeslagen. De feestcommissie organiseert ieder jaar hetzelfde. Stranddag met bbq. (En nee, ik voel me niet geroepen om deel te nemen in deze feestcommissie!! ;-) Ik eet geen vlees (en nog een paar collega's ook niet) maar dat schijnen ze toch erg lastig te vinden. Had niet zo'n trek in een bord met alleen maar stokbrood en aardappelsalade deze keer! Verder goed afgerond dit jaar. Jij nog sterkte met de laatste loodjes! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja mee eens. De uitzondering voor mij is juist dat zoetje in de koffie :-)
      Ah mooi, al in de relax-stand dus! Klinkt als een inspiratieloos groepje dat is blijven steken in 1970, ik bedoel: iets vegetarisch bij de bbq is al jaren niet iets bijzonders. Voor iemand uit de binnenlanden klink een stranddag dan wel als een ultiem feestje, maar als je er vlakbij woont wordt ook zoiets normaal natuurlijk.
      De laatste loodjes zijn een paar bevorderingsvergaderingen en een klein afscheidje, spullen inleveren en dat was het dan.
      groetjes,
      Mark

      Verwijderen
  2. Geniet met mate en ook met aspartaam dus. Succes nog even met de laatste loodjes en dan lekker vakantie. Groet E.

    BeantwoordenVerwijderen