dinsdag 25 juli 2023

Crowdfunding - 2e statusupdate van 2023

Bijna vergeten maar hier weer de halfjaarlijkse update over mijn crowdfund activiteiten en daarmee een vervolg op de post van januari 2023Hier is alweer deel 12 uit de serie:


Status crowdfunding

Er "lopen" nog 2 projecten lopen via geldvoorelkaar. Van mijn totale investeringsbedrag van €3800 heb ik  €3640,37 terug ontvangen (97,1 %). De 2 projecten betalen helaas verre van regulier uit, zo nu en dan druppelt er wat. Dit 8-jarige avontuur zal mogelijk een klein verlies geven tenzij de 2 projecten meer uitbetalen en/of ik hier in nieuwe projecten investeer. Voorlopig doe ik dat niet.

Dan zijn er 6 projecten via lendahand en de rendementen zijn niet zo hoog maar het geeft een goed gevoel mensen in armere landen een handje te kunnen helpen. Betalingsachterstanden zijn er niet en van de €6300 is €5008,28 ontvangen (79,5%) en als het goed blijft gaan zou ik uitkomen op een plusje. 

Het negende project loopt via Collin crowdfunding. Hier is het redelijk hommeles. Het laatst lopende project druppelt maandelijks nog minimaal iets. Gelukkig waren mijn investeringen hier bescheiden. Van de €800 is €531,24 terug ontvangen (= 66,4 %) Via dit platform ga ik niet meer beleggen in de toekomst.

Totaal dus 9 actieve projecten. Mogelijk dat ik dit jaar er weer een aantal aan zal toevoegen en dan vermoedelijk alles via Lendahand, mogelijk ook via geldvoorelkaar. 


Samenvattend:

Sinds mijn vorige update heb ik €672 ontvangen. Van de 9 lopende projecten zijn er 3 met een betalingsachterstand. De overige 6 projecten lopen volgens schema. Bij de volgende update in januari zullen er waarschijnlijk weer 2 projecten volledig afgelost te zijn. 

Momenteel sta ik dus nog €1669,06 in de min en vanwege mijn "tussenjaar"/sabbatical houd ik mijn hand op de knip en zal niet inzetten op extra aflossen en zeker niet op crowdfunding. Afhankelijk van nieuwe inkomsten die er t.z.t. zullen zijn zal ik nieuwe investeringen doen.
Het liefst via lendahand waar de rendementen trouwens hoger zijn dan in het begin.

Rijker ben ik er vooralsnog niet van geworden maar veel armer gelukkig ook niet. Ik vind het wel een leuke bezigheid en zie het als reĆ«le mogelijkheid voor een beetje passief inkomen. Hopelijk dat ik in de toekomst dusdanig in de plus sta dat ik alleen nog investeer met mijn winst maar dat moment is nog ver weg. 

2 opmerkingen:

  1. In het begin was ik erg enthousiast over Lendahand, maar ongeveer de laatste 2 jaar gaat het heel erg moeilijk. Er zijn behoorlijke achterstanden met terugbetalen en enkele projecten zijn failliet verklaard. Ik laat de projecten aflopen, laat de terugbetalingen direct weer overboeken naar mijn lopende rekening en investeer geen geld meer op dit platform. Jammer, want het 'goede gevoel' is hierdoor toch een stuk minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh verdraaid! Begrijpelijk dat je enthousiasme dan afneemt. Hetzelfde had ik bij geldvoorelkaar en Collin Crowdfund, meerdere projecten afgeboekt helaas. Bij Lendahand bij mij slechts 1 maar daardoor wel heel veel goed lopende projecten om weer in de plus te komen.

      Verwijderen