woensdag 6 september 2017

Extra aflossing(en)

Op de 1e van de maand wordt er steeds een extra aflossing afgeschreven. Deze maand (september) was dat €320,- en aangezien we deze steeds willen verhogen wordt het aankomende maand een bedrag van €325.

Ik heb even wat verschillende scenario's doorgerekend (uitgegaan van gelijkblijvende rente van 2,25%):

1) We stoppen met helemaal met extra aflossingen (ha ha ha, natuurlijk doen we dat niet!) - hypotheek afgelost na de volledige looptijd van 30 jr. (nov 2044)

2) We bevriezen de extra aflossingen op de genoemde €325 - hypotheek afgelost sep 2038

3) We verhogen de extra aflossing maandelijks met €1 - hypotheek afgelost jul 2035

Wat een euro per maand kan uitmaken!
Overigens, ondanks deze maandelijkse verhoging van €1,- daalt de totale bruto maanlast elke maand.

4a) We verhogen de extra aflossing maandelijks met €5 - hypotheek afgelost aug 2030

4b) We verhogen de extra aflossing maandelijks met €5 met in mei en december een extra €500 - hypotheek afgelost dec 2029.

Ook scenario 4b is, volgens mij, nog een conservatief scenario dat laat zien dat het eenvoudig mogelijk is om onze hypotheek in ca. 15 jaar, de helft van de looptijd, afgelost te hebben.

Goed om te weten, en ernaar te streven het nog een tikkeltje sneller te doen ;-)




8 opmerkingen:

  1. goed vooruitzicht! Waarom probeer je niet je maandelijkse netto lasten constant te houden? Dan heb je er feitelijk een annuitaire hypotheek van gemaakt, waarbij de aflossing steeds groter wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) dat is feitelijk wat ik wil gaan doen! :-)
    Het kost me nu teveel tijd om dat helemaal uit te vogelen hoe lang het duurt tot volledige aflossing want het kost wat meer tijd vanwege gebroken getallen etc.

    Een rekenformule bedenken is vast mogelijk maar dat lukt me ook niet zo snel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi. jullie hebben het tempo er goed inzitten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dankje, gaat niet slecht inderdaad (maar toch niet snel genoeg vind ik)

      Verwijderen
  4. Kijk, goed bezig! Zo zie je maar weer hoeveel impact een relatief klein bedrag op de looptijd van de hypotheek heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kleine beetjes maken samen toch een hoop. Ik heb net een beetje zitten excellen en we zouden het in 6 á 7 jaar vanaf nu kunnen redden.

    Maar dat gaan we niet doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Het ging mij erom een soort basislijn te bepalen. Wellicht dat het bij ons ook sneller kan / zal gaan. De kans is trouwens groot dat we voor volledige aflossing nog zullen verhuizen.

      Verwijderen