woensdag 27 september 2017

update over mijn crowdfund activiteiten.

Geldvoorelkaar.nl is het grootste platform in Nederland via welke je geld kunt uitlenen aan personen of bedrijven. Het is uiteraard de bedoeling dat je het geld in de loop van de tijd terugkrijgt, plus de afgesproken rente.

Deze week kreeg ik te horen dat een tweede lener van mij gestopt is met terugbetalen:

"Op d.d. 21 februari jl. bent u door ons geïnformeerd over het faillissement van project XXXX te Rotterdam. Vanaf dat moment hebben wij, zoals aangegeven, de afgegeven bankgarantie ingeroepen voor de termijnen. Daarnaast is het dossier overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder, die de vordering bij de curator heeft ingediend.  
Via deze weg laten wij u weten dat de bankgarantie volledig is ingeroepen. Dit houdt in dat wij vanaf termijn 23 geen uitbetalingen meer aan u kunnen doen. 

De gerechtsdeurwaarder is met de curator in gesprek inzake een acceptabele betaalregeling. Zodra hierover meer duidelijkheid is, ontvangt u hierover bericht van ons. Indien een minnelijke oplossing niet lukt, zal de gerechtsdeurwaarder een gerechtelijke procedure starten.

Indien u over bovenstaande vragen heeft, vernemen wij dat graag." 

Dit bedrijf was helaas nog niet op de helft van het uitbetalen en ook had ik een relatief grote som uitgeleend. Ze hebben me €222 euro terugbetaald van de €500 die ik uitgeleend had aan hen, daarnaast zou dit bedrijf zou mij eigenlijk ca. €93 aan rente gaan betalen (het afgesproken rentepercentage was 9% per jaar), dat geld krijg ik dus zeker niet, ondanks dat ik mijn deel van de deal wel gedaan heb. Ik hoop dat ik in ieder geval mijn resterende investering terug krijg, zo niet zou dit behoorlijk drukken op mijn gemiddelde rendement.

Van de 13 bedrijven aan wie ik geld leende, zijn er nu drie gestopt met terugbetalen. Bij één zullen de betalingen spoedig weer hervat worden en vangen alle investeerders een paar maandjes extra rente. Bij een ander project werd na faillissement wel de totale inleg uitgekeerd waardoor ik toch wat winst boekte.

We hebben hier natuurlijk niet te maken met meester-oplichters. Ze hadden een plan voor hun bedrijf, ik vond het een goed plan, maar helaas, de werkelijkheid bleek weerbarstig en ze kwamen in betalingsproblemen. En daar ben ik dan, als geldschieter, mee de dupe van.

Pas v.a. januari 2019 zal het eerste project mij méér betalen dan wat ik aan hen geleend heb.
Later dat jaar zal ik (hopelijk) de grens van €3400,- overgaan waarmee ik mijn gehele uitleg terug heb en elke euro die daarna uitgekeerd wordt pure winst zal zijn. Op dit moment staat de teller op €1775,- waarmee ik wel over de helft ben. (52,2%)

Doe crowdfunding alleen, als je het geld kunt missen, als het geen pijn doet als je er weinig van terugziet.

2 opmerkingen: